Χρυσάνθη Στέτου

Στις 29η Φεβρουαρίου εκπνέει η προθεσμία που έχει δοθεί από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, για την διασύνδεση των POS, με τις ταμειακές μηχανές των επιχειρήσεων και ξεκινάει η «αντίστροφη μέτρηση» για τα πρόστιμα σε όσους το αμέλησαν.

Το κυβερνητικό επιτελείο έχει κάνει σαφές ότι τα πρόστιμα για τις επιχειρήσεις που δεν συμμορφωθούν θα είναι πολύ μεγάλα και θα φτάνουν μέχρι τις 300.000 ευρώ, κατά περίπτωση.

Μάλιστα, ήδη από την 1η Μαρτίου είναι προγραμματισμένο να πατηθεί το «κουμπί» της διασύνδεσης ταμειακών και POS και να «τρέξουν» τα πρόστιμα για τους υπόχρεους.

Σημειώνεται ωστόσο, πως οι νέοι υπόχρεοι έχουν ένα μικρό «παράθυρο» καθυστέρησης, αρκεί να μπορούν να αποδείξουν πως έχουν αιτηθεί τερματικά αποδοχής καρτών και τελούν εν αναμονή για την εγκατάστασή του.

«Τσουχτερά» πρόστιμα

Από την 1η Απριλίου, πάντως, μη εγκατάσταση POS στους 35 νέους κλάδους εγκυμονεί πρόστιμο 1.500 ευρώ, για να ακολουθήσει και το πολλαπλάσιο πρόστιμο της μη διασύνδεσης.

Τα πρόστιμα και οι κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις κείμενες διατάξεις αφορά όλους τους κρίκους της αλυσίδας, δηλαδή όλες τις επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην υλοποίηση του έργου της διασύνδεσης και συγκεκριμένα:

  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Για τις υπερήμερες επιχειρήσεις που υποχρεώνονται με βάση τον νόμο να διασυνδέσουν τα τερματικά τους μηχανήματα POS με τις ταμειακές μηχανές και δεν το κάνουν εντός των χρονοδιαγραμμάτων προβλέπεται:

  1. Πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος ή 20.000 ευρώ εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
  2. Το πρόστιμο μειώνεται κατά 50%, όταν επιβάλλεται σε χρήστες τερματικών POS που ασκούν την δραστηριότητά τους σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, πλην των τόπων που έχουν ανακηρυχθεί ως τουριστικοί.
  3. Αν η ίδια παράβαση διαπραχθεί εντός πενταετίας από την κοινοποίηση της αρχικής πράξης επιβολής προστίμου, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και για κάθε επόμενη ίδια παράβαση εντός πενταετίας από την κοινοποίηση της αρχικής πράξης επιβολής προστίμου τριπλασιάζονται.
  • ΠΑΡΟΧΟΙ ΤΕΡΜΑΤΙΚΩΝ POS

Σε περίπτωση που οι παρόχοι τερματικών POS δεν συνεργάζονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές, όπως αυτές έχουν οριστεί από την ΑΑΔΕ, επιβάλλεται:

  1. Πρόστιμο ύψους 200.000 ευρώ. Αν όμως η ίδια παράβαση διαπραχθεί εντός πενταετίας από την κοινοποίηση της αρχικής πράξης επιβολής προστίμου, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 300.000 ευρώ.
  2. Όσοι πάροχοι δεν προβαίνουν σε οποιαδήποτε ενέργεια αναβάθμισης των τερματικών τους για τα οποία εμφανίζονται ως διαχειριστές στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών τότε:

α) παύει να ισχύει η δήλωση συμμόρφωσης, δηλαδή η δυνατότητα τα τερματικά POS να είναι συμβατά με τους όρους της αγοράς, και επιβάλλεται, με απόφαση του Διοικητή πρόστιμο, ύψους 100.000 ευρώ και

β) πρόστιμο ύψους 500 ευρώ ανά τερματικό POS για το οποίο δεν έχουν προβεί σε αναβάθμισή του. Το πρόστιμο δεν επιβάλλεται εφόσον η μη αναβάθμιση αποδεδειγμένα οφείλεται σε μη υπαιτιότητα τους.

  •  ΕΙΣΑΓΩΓΕΙΣ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ

Σε περίπτωση που οι εισαγωγείς και κατασκευαστές ταμειακών μηχανών δεν συνεργάζονται στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου όπως αυτό έχει οριστεί από την ΑΑΔΕ, τότε μπορεί να υπάρξει:

  1. Ανάκληση της άδειας καταλληλότητας του μοντέλου ταμειακής μηχανής για όσους δεν έχουν προβεί στις απαραίτητες ενέργειες και τεχνικούς ελέγχους, ώστε να διασφαλίσουν τη δυνατότητα διασύνδεσής της με τύπους τερματικών POS
  2. Πρόστιμο 10.000 ευρώ.
  • ΠΑΡΟΧΟΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

Στην περίπτωση που οι Πάροχοι Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης που διασυνδέονται με Εμπορικά/Λογιστικά Προγράμματα Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») δεν συνεργάζονται στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου τότε:

  1. Τα παραστατικά που θα εκδίδονται από το πρόγραμμα ERP δεν θα θεωρούνται νόμιμα.
  2. Πρόστιμο 10.000 ευρώ
  • ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Τέλος, για παραβάσεις που αφορούν υποχρεώσεις των τεχνικών εγκατάστασης, δηλαδή υποβολή δήλωσης πελατολογίου ή αποστολή πληροφοριών σχετικών με υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης, επιβάλλεται:

  1. Πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ ανά μη δηλωθέντα, εκπροθέσμως δηλωθέντα ή ανακριβώς δηλωθέντα πελάτη στον οποίο παρέχονται ή ο οποίος αποδέχεται υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης Φ.Η.Μ. ή υπηρεσίες εμπορικού/λογιστικού προγράμματος διαχείρισης («ERP»).
  2. Το πρόστιμο αυτό δεν επιβάλλεται, εφόσον οι μη δηλωθέντες, εκπροθέσμως δηλωθέντες ή ανακριβώς δηλωθέντες πελάτες στους οποίους παρέχονται οι παραπάνω υπηρεσίες δεν υπερβαίνουν το 15% του συνολικού αριθμού των πελατών ή δεν υπερβαίνουν αθροιστικά τους δέκα (10), ανά οντότητα που παρέχει τις σχετικές υπηρεσίες.

Οι νέοι ΚΑΔ που πρέπει να έχουν POS

  • 47.11 Λιανικό εμπόριο σε μη εξειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά ή καπνό
  • 47.19 Άλλο λιανικό εμπόριο σε μη εξειδικευμένα καταστήματα
  • 47.29 Λιανικό εμπόριο άλλων τροφίμων σε εξειδικευμένα καταστήματα
  • 47.81 Λιανικό εμπόριο τροφίμων, ποτών και καπνού, σε υπαίθριους πάγκους και αγορές
  • 47.82 Λιανικό εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενδυμάτων και υποδημάτων, σε υπαίθριους πάγκους και αγορές
  • 47.89 Λιανικό εμπόριο άλλων ειδών σε υπαίθριους πάγκους και αγορές
  • 47.99 Άλλο λιανικό εμπόριο εκτός καταστημάτων, υπαίθριων πάγκων ή αγορών
  • 49.32 Εκμετάλλευση ταξί
  • 64.91 Χρηματοδοτική μίσθωση (leasing)
  • 65.11 Ασφάλειες ζωής
  • 66.12 Δραστηριότητες σχετικές με συναλλαγές συμβάσεων χρεογράφων και αγαθών
  • 66.19 Άλλες δραστηριότητες συναφείς προς τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, με εξαίρεση τις ασφαλιστικές δραστηριότητες και τα συνταξιοδοτικά ταμεία
  • 66.21 Αξιολόγηση κινδύνων και ζημιών
  • 66.22 Δραστηριότητες ασφαλιστικών πρακτόρων και μεσιτών
  • 66.29 Άλλες δραστηριότητες συναφείς προς τις ασφαλίσεις και τα συνταξιοδοτικά ταμεία
  • 66.30 Δραστηριότητες διαχείρισης κεφαλαίων
  • 68.10 Αγοραπωλησία ιδιόκτητων ακινήτων
  • 70.21 Δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας
  • 73.11 Διαφημιστικά γραφεία
  • 73.12 Παρουσίαση στα μέσα ενημέρωσης
  • 73.20 Έρευνα αγοράς και δημοσκοπήσεις
  • 77.35 Ενοικίαση και εκμίσθωση εξοπλισμού αεροπορικών μεταφορών
  • 77.40 Εκμίσθωση πνευματικής ιδιοκτησίας και παρεμφερών προϊόντων, με εξαίρεση τα έργα με δικαιώματα δημιουργού
  • 78.10 Δραστηριότητες γραφείων εύρεσης εργασίας
  • 78.20 Υπηρεσίες γραφείων εύρεσης προσωρινής απασχόλησης
  • 78.30 Άλλες υπηρεσίες διάθεσης ανθρώπινου δυναμικού
  • 82.20 Δραστηριότητες τηλεφωνικών κέντρων
  • 82.30 Οργάνωση συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων
  • 85.42 Τριτοβάθμια εκπαίδευση
  • 85.52 Πολιτιστική εκπαίδευση
  • 85.60 Εκπαιδευτικές υποστηρικτικές δραστηριότητες
  • 90.01 Τέχνες του θεάματος
  • 90.04 Εκμετάλλευση αιθουσών θεαμάτων και συναφείς δραστηριότητες
  • 91.01 Δραστηριότητες βιβλιοθηκών και αρχειοφυλακείων
  • 95.23 Επιδιόρθωση υποδημάτων και δερμάτινων ειδών

cnn.gr

Post Visitors:66

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings