Του Ηλία Γιαννακόπουλου – Φιλόλογου

Ίσως θα δυσκολευόταν αρκετά κάποιος στην προσπάθειά του να ορίσει με νοηματική ακρίβεια τις έννοιες αλληλεγγύηκροκοδείλια δάκρυα και υποκρισία. Ίσως θα χρειαζόταν κάποιος τις γνώμες πολλών ψυχολόγων για να ερμηνεύσει την ικανότητα του ανθρώπου να αισθάνεται ευτυχισμένος και ελεύθερος σε έναν κόσμο που οι ατομικές τραγωδίες, τα κοινωνικά ναυάγια και τα εθνικά δράματα τείνουν να αποτελούν τη σύγχρονη κανονικότητα του κόσμου.

 Ίσως θα χρειαζόταν η σοφία πολλών πνευματικών ανθρώπων για να ερμηνεύσει κάποιος τις πύρινες καταγγελίες ενάντια στη φρίκη του πολέμου με τις παράλληλες ειρηνικές εφόδους στα πολυκαταστήματα για αγορά προϊόντων που κάποια από αυτά, αν όχι όλα, κάποιοι συνάνθρωποί μας – στη γειτονιά μας – τα στερούνται παντελώς.

  Ίσως θα έπρεπε να ξοδέψουμε πολλή υπομονή για να κατανοήσουμε και να «δικαιολογήσουμε» τις αντοχές μας και τις «ευαισθησίες» μας απέναντι στο θέαμα των φωταγωγημένων πόλεων του δυτικού κόσμου – Χριστούγεννα γαρ – την ίδια στιγμή που σε κάποιον άλλο τόπο το μόνο φως είναι αυτό των βομβών και της φλόγας των κατεστραμμένων κτιρίων.

  Ίσως να νιώθαμε απέραντη απογοήτευση από τη ματαιοδοξία κάποιων γονέων να δουν – βλέπουν τα παιδιά τους ντυμένα με τα ακριβότερα ρούχα την ίδια στιγμή που στις οθόνες τους καθημερινά βλέπουν μία χώρα που έγινε «ακατάλληλη» για παιδιά…

  Ίσως να αισθανόμαστε θλίψη από τις θηριωδίες που συμβαίνουν σε μία χώρα, όπου οι ευκαιρίες και η πιθανότητα να ζήσεις είναι λίγες, αλλά την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι προγραμματίζουν από τώρα τις «ευκαιρίες» των καταναλωτικών τους αγορών.

  Ίσως… ίσως… πολλά «Ίσως» ταλανίζουν τη σκέψη μας, δοκιμάζουν την ανθρωπιά μας και σχετικοποιούν την Ηθική μας. Μία ηθική που ξεσκεπάζει την κοινωνική υποκρισία και απο-ηθικοποιεί όλα τα εθνικά δόγματα του τύπου «το εθνικό συμφέρον πάνω από όλα».

         Πώς χτίσαμε έναν πολιτισμό που προβάλλει ή ανέχεται ως αξιολογικά πρότερον και ανώτερον την «Ηθική της Κατανάλωσης»; Πώς θεμελιώσαμε το «Αξιακό» μας σύστημα που αποδέχεται ως ατομική αρετή και κοινωνική αξία τον πλούτο της κατανάλωσης; Πώς ως άτομα, κοινωνία, λαός και κράτος – έθνος εκπαιδευτήκαμε στον «κοινωνικό μιθριδατισμό» σε μια περιοχή και σε μία χρονική περίοδο που κάποιοι συνάνθρωποί μας και λαοί εκδιώκονται από τον γενέθλιο τόπο τους – πατρίδα στο όνομα της «νόμιμης αυτοάμυνας»;

  Αυτές τις μέρες κάθε χρόνο μία Παρασκευή έχει την τιμητική της κι ας είναι μαύρη. Black Friday την ονόμασαν. Διαφημιστές, επικοινωνιολόγοι, έμποροι, επιχειρηματίες και πολυκαταστήματα δίνοντας τον καλύτερο εαυτό τους συναγωνίζονται ή και ανταγωνίζονται με αντικειμενικό στόχο την επίτευξη της «μέγιστης κατανάλωσης». Η άμετρη κατανάλωση προβάλλεται ως κοινωνική καταξίωση στο βαθμό που διακονεί το ιδεολόγημα περί φυσικής ανάγκης. Ο Μαρξ την χρέωσε στην «ανάγκη για ανάγκες».

  Οι θεωρητικοί του καπιταλισμού και του οικονομικού ευδαιμονισμού προπαγανδίζουν την κατανάλωση, την ηθικοποιούν και την συγκαταλέγουν στα ανθρώπινα καθήκοντα του σύγχρονου προοδευτικού πολίτη. Η πρόοδος των κοινωνιών και η ατομική ευτυχία έγιναν συνώνυμες της μέγιστης  κατανάλωσης.

  Όταν, όμως, κυριαρχούν τα παραπάνω ιδεολογήματα, τότε εύκολα επινοούνται και προβάλλονται τα παραπλανητικά συνθήματα.

                    «Αγοράζοντας και Καταναλώνοντας αλλάζουμε τον Κόσμο»

            Η ιδεολογικοποίηση της κατανάλωσης και ο «εξωραϊσμός» της τείνει να εξαγριώσει και να εξαχρειώσει το σύγχρονο άνθρωπο. Κι αυτό γιατί από το Καρτεσιανό «Cogito ergo Sum» περάσαμε στο «Consumo ergo Sum» (Καταναλώνω, άρα υπάρχω).

    Το «ευ ζην», το «ηδέως ζην» ή και το «κατά φύσιν ζην»εκφυλίστηκαν σε μία άμετρη κατανάλωση προϊόντων που είναι απότοκα της λεηλασίας της φύσης και της εκμετάλλευσης πολλών ανθρώπων και λαών.

   Το όραμα μιας βιώσιμης κατανάλωσης, η αναζήτηση νέων μορφών υλικής ευημερίας, οι διδαχές της Επικούρειας ηδονής – ευδαιμονίας και η επίτευξη της πολυθρύλητης «ηθικής κατανάλωσης» φαίνεται να απορροφήθηκαν ή να εξαϋλώθηκαν από τα αφηγήματα του σύγχρονου φιλελευθερισμού. Ο καταναλωτικός ακτιβισμός ως πολιτική δράση και κοινωνική συνειδητοποίηση υποχώρησε και ευνουχίστηκε μπροστά στις σειρήνες της «μέγιστης παραγωγής και κατανάλωσης».

  Το άγχος και η σπουδή της μέγιστης κατανάλωσης στο βαθμό που τρέφουν τον αντικοινωνικό ναρκισσισμό απορρόφησαν κάθε στοιχείο κοινωνικής αλληλεγγύης εξορίζοντας τον άνθρωπο στις υπώρειες μιας απάνθρωπης μοναξιάς ή και απανθρωπιάς. Ο σύγχρονος άνθρωπος –πολίτης κάτω από το βάρος των αναγκαιοτήτων που επιβάλλει το οικονομικό σύστημα μετασχηματίζεται από Πολίτης σε έναν άπληστο και ακόρεστο Πελάτη.

  Πέραν όλων των άλλων το νέο είδος πολίτη καθοδηγείται από μία πίστη στο “αντικείμενο-φετίχ, στο αντικείμενο-μάρκα, στο αντικείμενο-είδωλο, στο αντικείμενο που υπόσχεται τη θεραπεία από κάθε πόνο”. Έτσι πλάθεται ένας νέος τύπος πολίτη-ανθρώπου, ο Homo Felix (ο θηρευτής της ηδονής, ο ευτυχισμένος με την κατανάλωση υλικών αγαθών). Είναι ο τύπος-πρότυπο του Ιδεώδους Καταναλωτή.

  Πώς θα μπορέσουν, όμως, τα πλήθη των ανθρώπων που θα συρρεύσουν αυτήν την Παρασκευή για αγορές να νιώσουν άνετα και ευχάριστα, όταν καθημερινά βομβαρδίζονται από εικόνες φρίκης και θανάτου από τον πόλεμο του Ισραήλ; Πώς θα  μπορέσουν να νιώσουν άνθρωποι-συνάνθρωποι ζώντας σε μια περιοχή που η ζωή και η επιβίωση συνιστά τυχαίο συμβάν;

    O Μπακούνιν είχε γράψει πως «Για να είμαι ελεύθερος, έχω ανάγκη να περιβάλλομαι και να αναγνωρίζομαι ελεύθερος από ελεύθερους ανθρώπους…».

   Αν την παραπάνω θέση την εφαρμόσουμε στα “καθ’ ημάς”, πώς μπορούμε να νιώσουμε άνθρωποι, όταν κάποιοι άλλοι άνθρωποι δίπλα μας αδυνατούν όχι μόνον να έχουν τα απαραίτητα υλικά αγαθά για την επιβίωσή τους, αλλά αδυνατούν να ορίσουν και το δικαίωμα στη ζωή τους;

   Βέβαια, ο καθένας θα μπορούσε να αντιτείνει πως αυτοί οι άνθρωποι είναι λίγο “μακριά” από εμάς. Κι εδώ είναι το ζήτημα. Αυτό το «μακριά ή κοντά» με ποια  μονάδα μέτρησης το αξιολογεί ο καθένας;

Θα ήταν παρήγορο φαινόμενο, ως ένα στοιχείο ακτιβισμού με ανθρωπιστικό περιεχόμενο, την ημέρα αυτή όλοι οι άνθρωποι να σχημάτιζαν μία “ανθρώπινη αλυσίδα”  έξω από τα πολυκαταστήματα, τα σύμβολα του καταναλωτισμού, και να αρνούνταν κάθε αγορά υλικών αγαθών. Θα ήταν μία συμβολική κίνηση, ένα μήνυμα στους ηγέτες του κόσμου πως εκτός από την κατανάλωση υπάρχουν κι άλλες προτεραιότητες για την κοινωνία και τον κόσμο.

 Οφείλουμε ως πολίτες και άνθρωποι να δηλώσουμε και να διαδηλώσουμε πως δεν πρέπει και δεν μπορεί η «Αόρατος Χειρ» του Άνταμ Σμιθ να ρυθμίζει τις τύχες του κόσμου και ιδιαίτερα το δικαίωμα στη ζωή των παιδιών.

 Να διακηρύξουμε πως πρώτα και πάνω από όλα είμαστε Πολίτες και Άνθρωποι-συνάνθρωποι και μετά Κ α τ α ν α λ ω τ έ ς.

  Πως ο πόλεμος στο Ισραήλ και ο θάνατος των ανθρώπων (Ισραηλινών και Παλαιστινίων) είναι και “δικός μας πόλεμος και δικός μας θάνατος”.

    Εξάλλου ο κόσμος μας έγινε μικρός και τίποτα στη ζωή μας δεν είναι το «κάπου αλλού και μακριά».

Post Visitors:151

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings