*Γράφει ο Ηλίας Γιαννακόπουλος, Blog “ΙΔΕΟπολις”

  Το “Πράσινο” debate: Νικητής το ΠΑΣΟΚ και ο “Πολιτικός Πολιτισμός”

   “Όσον εν πολέμω σίδηρος δύναται, τοσούτον εν πολιτεία λόγος ευ έχων ισχύει” (Σόλων, Όση αξία έχει στον πόλεμο το σίδηρο [=τα όπλα] τόση ισχύ έχει στην πολιτική η καλή ομιλία).

Να που ένα πολιτικό debate λειτούργησε διαπαιδαγωγητικά σε πολλά επίπεδα. Φανέρωσε την αξία του “Πολιτικού Πολιτισμού”, τη δύναμη των Επιχειρημάτων, το ρόλο της Πειθούς στην Πολιτική, το βεληνεκές του Διαλόγου και την πρωτεύουσα θέση που κατέχει το Ήθος των διαλεγομένων στην προβολή, στην ανάδειξη ή και στην  αποδοχή κάποιων θέσεων-αληθειών.

                 Παρακολουθώντας κάποιος το debate των υποψηφίων για την προεδρία του ΠΑΣΟΚ θα μπορούσε να πει πως  αυτό θα ήταν πολλαπλά ωφέλιμο να το παρακολουθήσουν οι Μαθητές της Γ΄ Λυκείου και οι Φιλόλογοι που διδάσκουν το βιβλίο της Έκφρασης-Έκθεσης στη Γ΄ Λυκείου. Κι αυτό γιατί το συγκεκριμένο debate ήταν η επιτομή της ενότητας του βιβλίου για τους Τρόπους και τα Μέσα Πειθούς.

                   Σύμφωνα με αυτήν την ενότητα κάθε ομιλητής σε μία συζήτηση προσπαθεί να πείσει με το λόγο του τους συνομιλητές του χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές. Αυτές οι τεχνικές είναι οι παρακάτω με τα ανάλογα μέσα κάθε φορά κι ανάλογα με το επικοινωνιακό πλαίσιο:

          1.Επίκληση στη Λογική: Σε αυτόν τον τρόπο πειθούς κυριαρχεί η λογική κατάθεση των απόψεων με Μέσα τα Επιχειρήματα και τα Τεκμήρια.

        2. Επίκληση στο ΣυναίσθημaΕδώ ο πομπός προσπαθεί να  συγκινήσει και να ευαισθητοποιήσει τον δέκτη-συνομιλητές. Η διέγερση και η κινητοποίηση των διαθέσεων-συναισθημάτων του δέκτη συνιστά το βασικό εργαλείο του πομπού. Στα Μέσα αυτής της τεχνικής συγκαταλέγονται η συγκινησιακή γλώσσα και η αφήγηση γεγονότων, εμπειριών και βιωμάτων που θα μπορούσαν να διεγείρουν συναισθηματικά τον δέκτη.

         3. Επίκληση στην Αυθεντία: Σε αυτήν την τεχνική δεσπόζει η παράθεση απόψεων και θέσεων κάποιας αυθεντίας αποδεκτής από την κοινή γνώμη (επιστήμονας, στοχαστήs…). Ως Μέσα χρησιμοποιούνται λόγια και θέσεις αυτολεξεί  καταξιωμένων προσωπικοτήτων σχετικών προς το θέμα που συζητείται. Στόχος η ενίσχυση των θέσεων του πομπού, αφού τις ίδιες θέσεις διατυπώνουν και οι αυθεντίες.

        4. Επίκληση στο Ήθος του Πομπού: Με την τεχνική αυτή ο ομιλητής αποπειράται να αποκτήσει την εμπιστοσύνη του δέκτη με τη βοήθεια της προβολής της ηθικής του ακεραιότητας και γενικότερα του Ήθους του. Εδώ ως Μέσον χρησιμοποιείται το α΄ Ενικό πρόσωπο και η παράθεση στοιχείων που επικυρώνουν το Ήθος του Πομπού.

         5. Επίθεση στο Ήθος του Αντιπάλου: Στόχος σε αυτήν την τεχνική πειθούς είναι η αμαύρωση του Ήθους του αντιπάλου. Συνιστά μία προσωπική επίθεση κατά του αντιπάλου. Τα Μέσα είναι η χρήση του γ΄ ρηματικού προσώπουλέξεις υποτιμητικές και απαξιωτικές για τον αντίπαλο και γενικότερα ό,τι αναδεικνύει το ηθικό έλλειμμα του δέκτη-αντιπάλου.

«Για να είσαι πειστικός πρέπει να είσαι πιστευτός.

Για να είσαι πιστευτός πρέπει να είσαι αξιόπιστος.

Για να είσαι αξιόπιστος πρέπει να είσαι αληθινός»

(Edward R. Murrow, Αμερικανός δημοσιογράφος)

        Με βάση όλα τα παραπάνω (Τρόποι Πειθούς και Μέσα) και παρακολουθώντας προσεκτικά την παρουσία και την επιχειρηματολογία των υποψηφίων για την προεδρία του ΠΑΣΟΚ εύκολα διακρίνουμε για τον καθένα χωριστά ποια τεχνική Πειθούς επέλεξε. Δηλαδή ο κάθε υποψήφιος χωριστά επέλεξε εκείνον τον τρόπο πειθούς που θα αναδείκνυε την ορθότητα των θέσεών του αλλά ταυτόχρονα θα αποδομούσε και τον τυχόν αντίπαλό του για τον πρώτο ή δεύτερο γύρο των εκλογών.

               Από τους τρόπους πειθούς κυριάρχησε ως επιλογή της “Επίκλησης στο Ήθος του Πομπού” και της “Επίθεσης στο Ήθος του Αντιπάλου”. Η Eπίκληση στο Συναίσθημα” μάλλον δεν έτυχε της προτίμησης των υποψηφίων, εκτός από κάποιες περιπτώσεις. Η Eπίκληση στην Αυθεντία” έμεινε στα αζήτητα εκτός από κάποιες αναφορές στο έργο και στην προσφορά του ιστορικού Ηγέτη και ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου. Η Eπίκληση στη Λογική” έτσι κι αλλιώς είναι παρούσα σε κάθε τεχνική πειθούς εφόσον η Βία αποκλείεται ως μέσο επιβολής της άποψής μας.

          Πιο συγκεκριμένα δέκτες-θύματα της Επίθεσης στο Ήθος του Αντιπάλου ήταν εκείνοι οι υποψήφιοι που φιγουράρουν (έστω και δημοσκοπικά) ως οι διεκδικητές της προεδρίας του ΠΑΣΟΚ στο δεύτερο γύρο. Κι αυτοί δεν ήταν άλλοι από τους Ν. Ανδρουλάκη, Χάρη Δούκα και Άννα Διαμαντοπούλου.

          Ο καθένας χωριστά από τους τρεις παραπάνω υποψηφίους ήταν ευάλωτος στις επιθέσεις των άλλων για διαφορετικούς λόγους.

                   Ο Ν. Ανδρουλάκης δέχτηκε τα πυρά και τις επιθέσεις των άλλων γιατί δεν μπόρεσε να καρπωθεί εκλογικά τόσο την μείωση των ψήφων της ΝΔ στις Ευρωεκλογές όσο και την αποδρομή ή την αυτοδιάλυση του ΣΥΡΙΖΑ.

                 Ο Χάρης Δούκας είχε ως ευάλωτο σημείο που έδινε επιχειρήματα στην επίθεση των άλλων το αξίωμα του Δημάρχου και της μη βουλευτικής του ιδιότητας. Πώς θα μπορέσει, δηλαδή, να είναι ταυτόχρονα Δήμαρχος και Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ή πώς θα εκπροσωπεί το κόμμα όντας εκτός Βουλής;

                  Η Άννα Διαμαντοπούλου ήταν εύκολος στόχος για όλους αφού κατηγορήθηκε για την απουσία της από τους αγώνες του ΠΑΣΟΚ στα πέτρινα χρόνια του.

                 Οι άλλοι τρεις (Γερουλάνος, Κατρίνης, Γιαννακοπούλου) μπορεί να μην έγιναν στόχος της επίθεσης των άλλων τριών (ίσως γιατί θεωρούνται ακίνδυνοι-απίθανοι για το δεύτερο γύρο), ωστόσο ήταν έκδηλη η αγωνία τους να φανούν ικανοί για το “απίθανο”.

                   Κάθε φορά που οι υποψήφιοι δέχονταν τις επιθέσεις των άλλων στην απάντησή τους κατέφευγαν στον τρόπο Πειθούς “Επίκληση στο Ήθος του Πομπού”. Πρόβαλλαν, δηλαδή, με κάθε τρόπο εμφαντικά τα πεπραγμένα τους, τη συνέπειά τους, την πίστη τους στο κόμμα και τη φιλοδοξία τους να υπηρετήσουν την Ενότητα του ΠΑΣΟΚ και τα δίκαια του Λαού. Το Εγώ σε αυτές τις περιπτώσεις είχε την τιμητική του.

                Ενδεικτική είναι η περίπτωση της κ. Νάντιας Γιαννακοπούλου που συχνά υπενθύμιζε στους συνυποψήφιούς της πως αυτή τόλμησε πρώτη να θίξει το θέμα της ανεπάρκειας του Ν. Ανδρουλάκη και να ζητήσει την εκλογή νέου αρχηγού. Το Εγώ στο λόγο της κυριαρχούσε (και δικαιολογημένα άλλωστε) συνοδευόμενο από μία υπόρρητη επιθετικότητα που προκαλούσε συμπάθειες αλλά και αντιπάθειες (Επίκληση στο Συναίσθημα).

                Στον κ. Κατρίνη πιστώθηκαν οι καλές προθέσεις του και οι υπηρεσίες του στο κόμμα. Πέραν αυτού ουδέν, αφού οι δημοσκοπήσεις δεν τον ευνοούν

               Ο κ. Παύλος Γερουλάνος άφησε θετικές εντυπώσεις τόσο για την ευπρέπεια του λόγου του όσο και για την βαθιά γνώση πολλών θεμάτων εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής. Το πρόγραμμά του «Σχέδιο Αναγέννησης» κοσμείται από ενδιαφέρουσες και ρηξικέλευθες ιδέες και προτάσεις για όλα τα ζέοντα προβλήματα της χώρας μας. Θα είναι η ευχάριστη έκπληξη αν μπει στο δεύτερο γύρο.        

                Ωστόσο, κοινή είναι η διαπίστωση πολλών που παρακολούθησαν το debate πως η ευπρέπεια των υποψηφίων και ο πολιτικός  τους  δεν είναι  αρκετά για να αναδείξουν την Ηγετική φυσιογνωμία του αυριανού προέδρου του ΠΑΣΟΚ. Καλοί και ευγενείς οι ομιλητές, αλλά όχι Ηγέτες. Και το ΠΑΣΟΚ αυτή τη στιγμή χρειάζεται έναν πρόεδρο Ηγέτη που μπορεί να ενώνει, να πείθει και να εμπνέει

              Από το debate έλειπε παντελώς το πρόγραμμα και το όραμα για την Ελλάδα του μέλλοντος. Απουσίαζε, επίσης, επίσης, και η πρόταση μιας εναλλακτικής κυβερνητικής πρότασης, όπως και οι αναλύσεις για τα σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα και γεγονότα. Και πολιτική ή ο πολιτικός χωρίς όραμα δεν έχουν μέλλον στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων.

            Εξάλλου όπως επισημάνθηκε κατά κόρον στο debate είναι ανάγκη ο επόμενος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ να αντιπαραταχθεί με πειστικότητα στον Κυριάκο Μητσοτάκη. Κι ας μην ξεχνάμε πως το αγαπημένο moτto του ΠΑΣΟΚ  είναι πως θα είναι η επόμενη κυβέρνηση.

               Πιστεύω πως ήταν στρατηγικό λάθος όλων των ομιλητών η συχνή αναφορά τους στον κ. Μητσοτάκη. Η κάθε αναφορά τους στον Πρωθυπουργό λειτουργούσε πολλαπλασιαστικά για αυτόν και την εξουσία του.

                 Μία άλλη παράμετρος του debate ήταν και ο παράγων ψηφοφόρος. Συνήθως οι θεατές ή οι ακροατές μιας τέτοιας συζήτησης τείνουν να διάκεινται φιλικά ή εχθρικά στο λόγο των ομιλητών ανάλογα με τις δικές τους πεποιθήσεις ή προτιμήσεις (ιδεολογικές, κοινωνικές…).Κι αυτό γιατί σύμφωνα και με τον Blaise Pascal:

         “Σχεδόν οι πάντες  τείνουν να πιστεύουν όχι ό, τι αποδεικνύεται αλλά ό,τι τους είναι αρεστό.

               H παραπάνω θέση μπορεί να ματώνει και να ακυρώνει την Πειθώ, αλλά καταδεικνύει περίτρανα μία πραγματικότητα του ανθρώπου-δέκτη για τη συναισθηματική ευπάθειά του.

           Γι αυτό, λοιπόν, είναι αναγκαίο να δεχτούμε πως η τέχνη της πειθούς συνίσταται όχι μόνο στο πώς θα κατορθώσει ο ομιλητής να εισακουστεί, αλλά και στο πως θα γίνει και ευχάριστος.

             Αυτό είναι και το δήλιον πρόβλημα της Πολιτικής. Να πείθει λέγοντας αλήθειες αλλά και να προκαλεί θετικά συναισθήματα στο δέκτη-ψηφοφόρο-πολίτη. Πολιτικοί που αδιαφόρησαν για το «ευχάριστο» έμειναν απαρατήρητοι και θεωρήθηκαν ανεπαρκείς.

             Ο Αριστοτέλης το είχε επισημάνει από παλιά για τις προϋποθέσεις της πειστικότητας των ομιλητών. Η πειστικότητα, δηλαδή, που εξασφαλίζει ο «Λόγος» του πομπού (πολιτικοί…) εδράζεται σε τρία βασικά βάθρα: Το Ήθος του πομπού, η διάθεση των ακροατών-δεκτών) και η αποδεικτικότητα των λόγων-επιχειρημάτων (δεικνύναι)

             Να, λοιπόν, που για όλα τα πράγματα υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Ο λόγος του σοφιστή Πρωταγόρα παραμένει πάντα επίκαιρος:

   «Δύο λόγους είναι περί παντός πράγματος αντικειμένους αλλήλοις»

39

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings