*Γράφει ο Ηλίας Γιαννακόπουλος, Blog “ΙΔΕΟπολις

«Για να είσαι πειστικός πρέπει να είσαι πιστευτός.

Για να είσαι πιστευτός πρέπει να είσαι αξιόπιστος.

Για να είσαι αξιόπιστος πρέπει να είσαι αληθινός»

(Edward R. Murrow, Αμερικανός δημοσιογράφος)

Τα εκλογικά ποσοστά των τριών πρώτων κομμάτων (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) στις ΕυρωΕκλογές 2024 και η αποχή-τέρας δεν κατέδειξαν μόνον την πολιτική δυσαρέσκεια των πολιτών προς το πολιτικό σύστημα και τους τρόφιμούς της αλλά και την αποτυχία των παραδοσιακών τρόπων και μηχανισμών ενημέρωσης και πειθούς κατά την προεκλογική (και όχι μόνον) περίοδο.

       Ήδη η ΝΔ έδιωξε τον υπεύθυνο διαφήμισης και προβολής του κόμματος, τον κ. Γκρίνμπεργκ ( ποτέ δεν μάθαμε την αμοιβή του), στο ΣΥΡΙΖΑ εκ των υστέρων παραδέχονται πως το life style Κασσελάκη δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, ενώ στο ΠΑΣΟΚ τα φορτώνουν όλα στην επικοινωνιακή υποτονικότητα του κ. Ανδρουλάκη.   

    Η πολιτική, λοιπόν, επικαιρότητα (αποτελέσματα Ευρω-Εκλογών, ανασχηματισμός, συζητήσεις περί την Κεντρο-Αριστερά) και μία υφέρπουσα κοινωνική «δυσανεξία» ανέδειξαν με εμφαντικό τρόπο το θέμα της «Τέχνης της Πειθούς».

   Οι πρωταγωνιστές των εξελίξεων – πολιτικοί, δημοσιογράφοι αλλά και επικοινωνιολόγοι – επιδίδονται σε έναν αγώνα πειθούς με στόχο είτε την ενημέρωση του λαού είτε την καθοδήγηση ή χειραγώγησή του. Η ενημέρωση συνιστά μια θεμιτή και αναγκαία ενέργεια – διαδικασία στη δημοκρατία. 

    Αντίθετα η χειραγώγηση του πλήθους μέσα από τους αφανείς μηχανισμούς της συνειδητής παραπληροφόρησης αγγίζει τα όρια της προπαγάνδας. Μία προπαγάνδα που διαβρώνει τους νοητικούς μηχανισμούς του δέκτη, ακυρώνει τον ορθολογισμό και κατ’ ακολουθία διαμορφώνει – ποδηγετεί και την πολιτική του σκέψη και συμπεριφορά. Ωστόσο τόσο οι φορείς της αντικειμενικής ενημέρωσης όσο και της προπαγάνδας ισχυρίζονται ότι πασχίζουν για την ανακάλυψη και προβολή της αλήθειας.

Στόχος η αλήθεια

     Η αλήθεια, όμως, συνιστά ένα κινούμενο στόχο και η πρόσληψη – φανέρωμά της εξαρτάται από ένα πλήθος παραγόντων, όπως: ιδεολογίαηθικήσυμφέροντααξιακό σύστημακίνητρατρόπος ανίχνευσης… Σχετικά ο Blaise Pascal επισημαίνει: «Μελετώντας την αλήθεια, μπορεί κανείς να έχει τρεις κυρίως στόχους: Ο πρώτος είναι να την ανακαλύπτει όταν την αναζητά. Ο δεύτερος, να την αποδεικνύει εφόσον την γνωρίζει. Ο τελευταίος, να τη διακρίνει από το ψεύδος όταν την εξετάζει».

       Όλες αυτές οι επισημάνσεις περιγράφουν σε αδρές γραμμές τις βασικές συνιστώσες της τέχνης αλλά και της τεχνικής πειθούς. Η αποτελεσματικότητα της πειθούς δεν προσδιορίζεται μόνο από την ικανότητα του υποκειμένου (πολιτικοί, επικοινωνιολόγοι…) αλλά και από το αντικείμενο (άνθρωπος, λαός). Η ποιότητα και των δύο αυτών πυλώνων της πειθούς διευκολύνει ή δυσχεραίνει ανάλογα και την «τέχνη της πειθούς».

     Ειδικότερα για το θέμα αυτό σημειώνει ο Αριστοτέλης στο περί της Ρητορικής σύγγραμμά του: «Των δε δια του λόγου ποριζομένων πίστεων τρία είδη έστιν∙ αι μεν γαρ εισίν εν των ήθει του λέγοντος, αι δε εν τω τον ακροατήν διαθείναι πως, αι δε εν αυτώ τω λόγω δια του δεικνύναι ή φαίνεσθαι δεικνύναι». Η πειστικότητα, δηλαδή, που εξασφαλίζει ο «λόγος» του πομπού (πολιτικοί, δημοσιογράφοι…) εδράζεται σε τρία βασικά άρθρα: Το ήθος του πομπού, η διάθεση των ακροατών (δεκτών) και η αποδεικτικότητα των λόγων – επιχειρημάτων («δεικνύναι»).

    Τα τρία αυτά στοιχεία συνυφαίνουν και την τεχνική – τέχνη της πειθούς αλλά και την αποτελεσματικότητά της. Όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία της πειθούς (πολιτικοί, επικοινωνιολόγοι…) οφείλουν να γνωρίζουν τις διαχρονικής αξίας επισημάνσεις του μεγάλου Έλληνα φιλοσόφου.

Το ήθος του πομπού

       «Στην επιστήμη τα εύσημα ανήκουν σ’ αυτόν που πείθει τον κόσμο, όχι σ’ εκείνον που είχε πρώτος την ιδέα» (William Osler, Καναδός γιατρός και διανοούμενος)

      Το «ήθος» του πομπού επηρεάζει καταλυτικά και την αποδεικτικότητα – πειστικότητα των επιχειρημάτων. Όσο και αν το περίγραμμα του «ήθους» δύσκολα συνιστά μετρήσιμο και αντικειμενικό μέγεθος, εν τούτοις λαμβάνεται σοβαρά από το δέκτη. Τις περισσότερες φορές ο δέκτης πείθεται περισσότερο από το ήθος του πομπού (πολιτικού, δημοσιογράφου) και λιγότερο από την ευστάθεια των επιχειρημάτων του. 

       Κατεξοχήν, όμως, στο θέμα του «ήθους» καταχωρούνται η ανιδιοτέλεια, η αμεροληψία, η ανυστεροβουλία, η εντιμότητα και η συνέπεια λόγων και έργων. Πόσοι από τους σύγχρονους πολιτικούς μπορούν να υπερηφανεύονται για τα παραπάνω; Όσοι είπαν την αλήθεια και φάνηκαν έντιμοι στις προθέσεις τους πολλές φορές χάθηκαν από το πολιτικό προσκήνιο. Γι’ αυτό ο πολίτης καλό είναι να μην αποδέχεται άκριτα την «αγιογράφηση» κάθε πολιτικού αλλά και τη χωρίς στοιχεία ηθική καταβαράθρωσή του.

Η διάθεση των ακροατών

     «Αν δεν μπορείς να τους πείσεις, μπέρδεψέ τους» (Χάρυ Τρούμαν)

       Ο δεύτερος πυλώνας της «τέχνης της πειθούς», η «διάθεση» των ακροατών επηρεάζει καθοριστικά τη διαδικασία της πειθούς. Όταν, δηλαδή, προκληθεί ο θυμός, το πάθος, ο φόβος, η αγωνία και η αβεβαιότητα του δέκτη, τότε εύκολα γίνονται αποδεκτές θέσεις και επιχειρήματα που σε άλλη περίπτωση θα είχαν απορριφθεί. Σχετικό παράδειγμα η περίπτωση όλων εκείνων που κάτω από την κυριαρχία του φανατισμού (ιδεολογικού, πολιτικού…) τυφλώνονται και δρουν ανορθολογικά∙ κι αυτό γιατί «ο φανατικός οργίζεται και δεν λογίζεται». Στον παράγοντα αυτό μπορεί να συμπεριληφθεί και η βαθύτερη ψυχοδομή του ανθρώπου. «Σχεδόν οι πάντες τείνουν να πιστεύουν όχι ό,τι αποδεικνύεται αλλά ό,τι τους είναι αρεστό», (Blaise Pascal).

      Αυτή η αλήθεια μπορεί να ματώνει την «πειθώ» αλλά καταδεικνύει μια πραγματικότητα για τη συναισθηματική  ευπάθεια του ανθρώπου – δέκτη. Ο λαός, δηλαδή, αρέσκεται σε θωπείες, σε καλυμμένα  ψεύδη, σε ωραιοποιήσεις της πραγματικότητας και σε ό,τι προκαλεί ευχαρίστηση. Ό,τι, δηλαδή, ικανοποιεί τις επιθυμίες της καρδιάς εύκολα γίνεται αποδεκτό. Πολιτικοί που αδιαφόρησαν για το «ευχάριστο» έγιναν μισητοί στο λαό ή στην καλύτερη περίπτωση έμειναν απαρατήρητοι. 

Το επιχείρημα

      «Γνώμαι πλέον κρατούσιν ή σθένος χερών» (Αγάθων, Οι γνώμες – τα επιχειρήματα είναι πιο ισχυρές από τη δύναμη των χεριών)

     Το τρίτο βάθρο της πειθούς, το «δεικνύναι» σχετίζεται με τον ορθό λόγο, το συλλογισμό και τα επιχειρήματα. Η απόδειξη, δηλαδή, θεωρείται το απόλυτο και αναγκαίο υπόστρωμα της πειθούς. Το «δεικνύναι» απορρέει από λογικούς συσχετισμούς ανάμεσα στην πραγματικότητα και διαχρονικές αρχές και βασικά αξιώματα της λογικής. Η αλήθεια της απόδειξης «δεικνύναι» εδράζεται στο κύρος επί μέρους αληθειών (προκείμενες) που νομοτελειακά οδηγούν σε ένα συμπέρασμα λογικά ακλόνητο και αποδεκτό. Το επιχείρημα και η απόδειξη θρυμματίζουν τη φενάκη του «ευχάριστου» και τις ψευδαισθήσεις του «φαίνεσθαι». Ο δομημένος λόγος δαμάζει την «εξέγερση» των συναισθημάτων που λειαίνουν το έδαφος για το λαϊκισμό και την απόρριψη της αλήθειας.

         Βέβαια η απόδειξη προϋποθέτει το εκγύμνασμα στον αντίλογο, τη διαφωνία και την αποδοχή της θέσης του Πρωταγόρα «δύο λόγους είναι περί παντός πράγματος αντικειμένους αλλήλους». Όσοι, λοιπόν, εμπλέκονται στη διαδικασία της πειθούς θα πρέπει να γνωρίζουν πως ο άνθρωπος περισσότερο σκέπτεται με τις επιθυμίες και τους φόβους και λιγότερο με το νου. Για να αρθεί αυτή η αντιφατικότητα επιβάλλεται να διακονούμε την εξουσία του επιχειρήματος και της απόδειξης. Η εξουσία του «λόγου» είναι η μόνη αποδεκτή εξουσία.

          Γιατί στόχος μας δεν είναι άλλος παρά  η αλήθεια και η πειθώ. Έτσι εξασφαλίζεται η κοινωνική ειρήνη και καλλιεργείται η σκέψη, που συνιστά και τη βαθύτερη ουσία μας.

Επιμύθιο

     Συμπερασματικά, όταν εμπλεκόμαστε στη διαδικασία της πειθούς – είτε ως πομποί είτε ως δέκτες – θα πρέπει να γνωρίζουμε τους βασικούς της πυλώνες. Ό,τι μάς κρατά δέσμιους σε αναχρονιστικές αλήθειες ή ψευδείς ιδεολογίες επιβάλλεται να θερμάνει τη δύναμή μας για απελευθέρωση. Γιατί πολλές φορές «οι ιδεοληψίες αποτελούν απόδραση από την αληθινή σκέψη, εφόσον είναι προκατασκευασμένα συστήματα σκέψης», (Έξελμαν). Επειδή, όμως, η αλήθεια είναι θυγατέρα της λογικής και του επιχειρήματος, ο άνθρωπος (ως πομπός και ως δέκτης) αυτήν πρέπει να υπηρετεί. Απαραίτητη, όμως θεωρείται και η «ανθρωπογνωσία» που προϋποθέτει τη βαθύτερη γνώση των μύχιων δυνάμεων του ανθρώπου (ένστικτα, άλογα πάθη, αρχέγονες φοβίες).

     Στον ωκεανό της πληροφοριακής πλημμυρίδας επιβάλλεται ως «δήλιοι» κολυμβητές να διακρίνουμε το αληθινό από το ευχάριστο, το λογικό από το λογικοφανές και να επιπλεύσουμε διασώζοντας όχι μόνο την αλήθεια αλλά και το «πρώτο κινούν» της επιστήμης και του πολιτισμού, το «ΛΟΓΟ», με όλες τις σημασιολογικές του αποχρώσεις.

                «Ουκ έστι πειθούς ιερόν άλλο πλην λόγος» .(Ευριπίδης)

      Όσο κι αν πολλές φορές η αλήθεια αποκρύπτεται από αυτούς που στοχεύουν στην χειραγώγηση του πλήθους, αυτή πάντοτε επιπλέει κι ας είναι «γυμνή» και «ωμή». Γι’ αυτό η αναζήτηση και αποκάλυψή της χρειάζονται υπομονή κι επιμονή τόσο από τον πομπό όσο κι από τον δέκτη της τεχνικής της πειθούς.

«Μελετώντας την αλήθεια, μπορεί κανείς να έχεις τρεις στόχους:

Ο πρώτος είναι να ανακαλύπτει όταν την αναζητά.

Ο δεύτερος, να την αποδεικνύει εφόσον τη γνωρίζει.

Ο τελευταίος, να τη διακρίνει από το ψεύδος όταν την εξετάζει».

(Pascal)

41

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings