Οι καλοκαιρινοί καύσωνες σκότωσαν 61.000 ανθρώπους στην Ευρώπη

Ο ολοένα και πιο επικίνδυνος καιρός πλήττει πλέον τους κλασικούς καλοκαιρινούς προορισμούς, με τις συνθήκες να γίνονται όλο και πιο ακανόνιστες, δαπανηρές και θανατηφόρες. Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν βιώσει τέσσερις κλιματικές καταστροφές από τον Μάιο, η καθεμία από τις οποίες προκάλεσε ζημιές άνω του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.

Η Εθνική Υπηρεσία Πάρκων εκτιμά ότι περισσότεροι επισκέπτες έχουν πεθάνει από τον Ιούνιο από αίτια που σχετίζονται με τη ζέστη απ’ ό,τι σε ένα μέσο έτος. Ο έμμεσος φόρος αίματος είναι σχεδόν σίγουρα υψηλότερος: Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι καλοκαιρινοί καύσωνες σκότωσαν 61.000 ανθρώπους στην Ευρώπη πέρυσι.

«Τα καλοκαιρινά ταξίδια είναι από καιρό πολύ πιο ακριβά. Σίγουρα, οι ουρές στα αεροδρόμια είναι μεγαλύτερες και τα δωμάτια των ξενοδοχείων εξαφανίζονται πιο γρήγορα, αλλά τα σχολεία τελείωσαν, ο ήλιος βγήκε και οι παραλίες γνέφουν. Τα καλοκαιρινά ταξίδια διαπερνούν όλες τις κοινωνικές τάξεις- είτε πηγαίνετε σε ένα τοπικό πανηγύρι είτε στη Σαρδηνία, εξαργυρώνετε πολύτιμες ημέρες διακοπών. Κάνετε ηλιοθεραπεία, τρώτε πιο σωστά και πιάνετε το πορτοφόλι σας με λιγότερη αγωνία. Τα ταξίδια σας βοηθούν να κρυφτείτε από την πραγματικότητα ή τουλάχιστον να την σταματήσετε για λίγο» γράφει ο Mac Schwerin στους New York Times.

Είναι καιρός για ταξίδια, όμως;

Αλλά ακόμη και αν η ιδέα μιας καλοκαιρινής απόδρασης παραμένει πολιτισμικά ανθεκτική, είναι ακόμη πρακτική;

Εδώ και δεκαετίες, η επιστήμη έχει επιβεβαιώσει ότι η αμείωτη κλιματική αλλαγή θα προκαλέσει περισσότερη δυστυχία, περισσότερες κακουχίες και θα κοστίσει εκατομμύρια ζωές τα επόμενα χρόνια. Παίρνουμε μια γεύση των προβλέψεων αυτό το καλοκαίρι. Η σχέση μας με τα ταξίδια έχει φτάσει σε σημείο καμπής. Τι θα συμβεί όταν δεν θα μπορούμε απλώς να κάνουμε διακοπές;

Παρ’ όλες τις κρίσεις, οι παγκόσμιες αφίξεις -ο συνολικός αριθμός των τουριστών που διασχίζουν ένα σύνορο- αναμένεται να είναι αυξημένες κατά 30% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την Economist Intelligence Unit, ένα ερευνητικό τμήμα της εταιρείας μέσων ενημέρωσης. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού αναφέρει ότι τα ταξίδια προς την Ευρώπη βρίσκονται πλέον στο 90% των προπανδημικών επιπέδων.

Ουρές στην Ακρόπολη

Και ο τουρισμός είναι μεγάλη επιχείρηση. Η ανάπτυξη του τομέα ξεπέρασε την αύξηση του παγκόσμιου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος κατά περισσότερο από 40 τοις εκατό το 2019, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού. Την ίδια χρονιά απασχολούσε 333 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως – που αντιστοιχεί σε μία στις 10 θέσεις εργασίας – και αντιπροσώπευε περισσότερο από το 10 τοις εκατό της παγκόσμιας οικονομίας.

Έτσι, οι ατελείωτες ουρές εκτείνονται και πάλι προς το Λούβρο, γύρω από το Κολοσσαίο και τα σκαλοπάτια προς την Ακρόπολη (η οποία έχει ήδη κλείσει αρκετές φορές αυτό το καλοκαίρι κατά τις απογευματινές ώρες). Οι επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές εκεί και σε άλλους προορισμούς δεν πτοούνται εύκολα από τις αφόρητες θερμοκρασίες. Αγόρασαν πτήσεις, πλήρωσαν για δωμάτια και προγραμμάτισαν τον περιορισμένο χρόνο τους.

Μια εκπρόσωπος της Booking.com, η Leslie Cafferty, δήλωσε ότι η εταιρεία «δεν βλέπει κανένα σημάδι ότι οι άνθρωποι αλλάζουν ή αναθεωρούν τα αρχικά τους ταξιδιωτικά σχέδια».

Η Susanne Becken, καθηγήτρια βιώσιμου τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Griffith της Αυστραλίας, δήλωσε ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε επιδεινώνονται εν μέρει από τις συνεπείς παγκόσμιες τουριστικές πρακτικές των τελευταίων 50 ετών.

«Τα πάντα είναι προσανατολισμένα σε αυτή την επιθυμία να αναζητήσουμε τον ήλιο» είπε. Σκεφτείτε τα αεροδρόμια, τα καταλύματα και άλλα αξιοσημείωτα έργα που ανεγέρθηκαν για να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες των ιστορικά ηλιόλουστων τόπων. «Αντίστοιχα, έχουμε κατασκευάσει τεράστιες υποδομές σε χώρες όπως η Μεσόγειος και το Μεξικό και ούτω καθεξής».

Photo: Oscar Nord / Unsplash

Όλοι στη Μεσόγειο, δηλαδή;  

Τώρα η Ιταλία διαθέτει σχεδόν 1,1 εκατομμύρια δωμάτια ξενοδοχείων- η Φινλανδία έχει λιγότερα από 65.000. Δεκαετίες προβλέψιμων ταξιδιών έχουν σκάψει βαθιά αυλάκια σε δημοφιλείς κόμβους, περιπλέκοντας την πιο διαισθητική λύση σε ένα μεταβαλλόμενο κλίμα: Απλά να πάτε κάπου αλλού.

Ωστόσο, η αλλαγή έρχεται, είτε οι πιο δροσεροί προορισμοί έχουν χώρο είτε όχι. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι ο τουρισμός στην Ευρώπη -που ήδη αποτελεί τον μεγαλύτερο πόλο έλξης τουριστών στον κόσμο- θα αυξηθεί ανεξάρτητα από τις συνθήκες αύξησης της θερμοκρασίας, αλλά οι υψηλότερες θερμοκρασίες θα μετακινήσουν τη ζήτηση, στέλνοντας περισσότερους τουρίστες στη Βόρεια Ευρώπη αντί για τη Μεσόγειο.

Οι νότιες περιοχές θα χάσουν σχεδόν το 10% των σημερινών καλοκαιρινών τουριστών τους σε ένα σενάριο. Ήδη ορισμένοι ταξιδιώτες έχουν αλλάξει τα δρομολόγιά τους.

Η Miku Sekizawa και η οικογένειά της σχεδίαζαν να πετάξουν από το Σικάγο προς την Αθήνα τον Αύγουστο, αλλά ο καιρός την έκανε να αναβάλει. Περιμένει παιδί, το οποίο θα γεννηθεί τον Νοέμβριο, και έχει επίσης ένα παιδί 2 ετών. «Αλλάξαμε το δρομολόγιό μας την περασμένη εβδομάδα, καθώς συνειδητοποιήσαμε πόσο ζέστη κάνει εκεί. Δε μπορούσα να αντιμετωπίσω τη ζέστη και να είμαι έγκυος» δήλωσε η Sekizawa, μια 36χρονη λογίστρια. Δεδομένου ότι έκαναν κράτηση με πόντους και πολιτικές δωρεάν ακύρωσης, άλλαξαν τις πτήσεις τους και αντί γι’ αυτό θα επισκεφθούν το Παρίσι, το Στρασβούργο και το Άμστερνταμ.

Ναι, αλλά η οικολογική κρίση έχει το πάνω χέρι

Όμως, οι εύκρατοι προορισμοί αντιμετωπίζουν τα δικά τους κλιματικά ζητήματα. Ο Avery Baldwin, ένας 27χρονος προπονητής τένις που ζει στο Μπρούκλιν, επισκεπτόταν τακτικά μια μικρή πόλη στο Νιου Χάμσαϊρ σε όλη του τη ζωή. Η βροχή έχει κατακλύσει την περιοχή αυτό το καλοκαίρι- μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης Amherst διαπίστωσε ότι στο Νιου Χάμσαϊρ έπεφτε κάθε χρόνο τα τελευταία 10 χρόνια περισσότερη βροχόπτωση από τον μέσο όρο του 20ού αιώνα.

«Είναι σίγουρα ένα συχνό θέμα συζήτησης» δήλωσε ο Baldwin. Οι υγρές συνθήκες καθιστούν τις συνήθεις δραστηριότητες, όπως η πεζοπορία, πιο επικίνδυνες και οδηγούν τους ανθρώπους σε εσωτερικούς χώρους. «Πάντα υπάρχουν παζλ» είπε, προσθέτοντας ότι σκοπεύει να επιστρέψει αυτό το καλοκαίρι.

Ορισμένες κυβερνήσεις εφαρμόζουν πολιτικές για την αναδρομολόγηση της τουριστικής κίνησης. Η Κίνα έχει δεσμευτεί να κατασκευάσει μεγάλα ορεινά θέρετρα στο πλαίσιο ενός προγράμματος που αποκαλεί «προορισμούς 22 βαθμών» – 22 βαθμοί Κελσίου (ή 72 Φαρενάιτ) είναι η βέλτιστη θερμοκρασία διακοπών, σύμφωνα με την Κίνα – σχεδιασμένο για να προσελκύσει εγχώριους τουρίστες από πόλεις όπως η Σαγκάη και το Πεκίνο κατά τους πιο ζεστούς μήνες.

Ο Δρ Μπέκεν, καθηγητής βιώσιμου τουρισμού, συμμετείχε σε συνέδριο για την κλιματική αλλαγή στο οποίο η κυβέρνηση παρουσίασε την πρωτοβουλία. «Χτίζουν συστηματικά θέρετρα στα βουνά» είπε.

Ποιος προσέχει, τελικά, τους τουρίστες;

Για να μετριάσει τη ζέστη στο Παρίσι, ο Πύργος του Άιφελ έχει εγκαταστήσει σταθμούς νερού για όσους περιμένουν στην ουρά, σύμφωνα με τον Patrick Branco Ruivo, γενικό διευθυντή του πύργου. Έχει επίσης μεταφέρει μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων εισιτηρίων σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα κρατήσεων, το οποίο μειώνει τους χρόνους αναμονής των επισκεπτών.

Αυτός είναι μόνο ένας κρίκος της αλυσίδας. Η ταξιδιωτική βιομηχανία από τη φύση της είναι κατακερματισμένη: Μια αλυσίδα από φορείς – αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ξεναγοί, ασφαλιστές, ξενοδοχεία και εστιατόρια, μουσεία ή πολιτιστικά αξιοθέατα – εξυπηρετούν και επωφελούνται από τους τουρίστες, αλλά σπάνια λειτουργούν με ενιαίο τρόπο σε οποιοδήποτε θέμα.

Πράγματι, μια έκθεση του 2007 που ανατέθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό ανέφερε ότι ακαδημαϊκές μελέτες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι τοπικοί αξιωματούχοι και φορείς του τουρισμού αξιολογούν τον κίνδυνο της κλιματικής αλλαγής διαπίστωσαν «σχετικά χαμηλά επίπεδα ανησυχίας και ελάχιστες ενδείξεις μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού για μελλοντικές αλλαγές στο κλίμα».

Ιστορικά, ένα υπουργείο τουρισμού είναι «ένα γραφείο μάρκετινγκ…»

«…Με ελαφρές δυνατότητες έρευνας και επενδύσεων» δήλωσε η καθηγήτρια Becken. Οι αξιωματούχοι του τουρισμού έχουν εντολή να προσελκύουν επιπλέον επισκέπτες και – εκτός από σπάνιες περιπτώσεις σε ορισμένους πλούσιους και υπερτουριστικούς προορισμούς, όπως το Άμστερνταμ – να τους διώχνουν για λόγους ασφαλείας.

Ορισμένα έθνη -όχι τυχαία, εκείνα που εξαρτώνται περισσότερο από τον τουρισμό- διαθέτουν σχέδια αντιμετώπισης καταστροφών και υπηρεσίες ειδικά για τους ταξιδιώτες. Οι Μπαχάμες δημιούργησαν μια Συντονιστική Επιτροπή Τουριστικής Έκτακτης Ανάγκης για να διασφαλίσουν ότι ο κλάδος μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά σε περίπτωση μεγάλου τυφώνα.

Αυτή τη στιγμή, πολλές χώρες βασίζονται στις τοπικές κυβερνήσεις και τους εθελοντές. Στην Ιταλία, «κάθε περιφέρεια έχει το δικό της σύστημα πολιτικής προστασίας και κάθε δήμαρχος πόλης έχει αρμοδιότητες πολιτικής προστασίας» δήλωσε ο Pierfrancesco Demilito, επικεφαλής του γραφείου Τύπου του ιταλικού Τμήματος Πολιτικής Προστασίας. Το τμήμα βοηθά στην κατανομή των πόρων σε εθνικό επίπεδο, αλλά «είναι ο δήμαρχος της Ρώμης, της Φλωρεντίας ή της Βενετίας»» σε περίπτωση συναγερμού για ακραία καιρικά φαινόμενα, που «αποφασίζει τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν» είπε.

Είναι αδύνατο να γνωρίζουμε πού θα πάμε από εδώ και πέρα

Αλλά η προετοιμασία για τις πιο ζεστές συνθήκες θα απαιτήσει πιο συγχρονισμένες προσπάθειες σε ομοσπονδιακό, πολιτειακό και δημοτικό επίπεδο και ίσως περισσότερες εξειδικευμένες υπηρεσίες.

Ελλείψει εθνικής ή ενιαίας υποστήριξης, ο σχεδιασμός μπορεί να πέσει στις εταιρείες με αρκετά βαθιές τσέπες ώστε να συγκεντρώσουν πόρους σε κλίμακα. «Η Ντίσνεϊ είναι κατά κάποιο τρόπο ένα πρότυπο για έναν πολύ καλό τρόπο αποτελεσματικής διαχείρισης μεγάλου αριθμού ανθρώπων» δήλωσε ο Ντάνιελ Σκοτ, καθηγητής γεωγραφίας και περιβαλλοντικής διαχείρισης στο Πανεπιστήμιο του Γουότερλου, στον Καναδά.

Πρότεινε ότι το επιχειρηματικό μοντέλο του παγκοσμιοποιημένου τουρισμού μπορεί να αρχίσει να μιμείται τα ολοκληρωμένα θέρετρα που χαρακτηρίζει η Disney, όπου μια ενιαία οντότητα κατέχει την υποδομή και ελέγχει τις εμπειρίες των επισκεπτών με μεγαλύτερη προβλεψιμότητα.

Είναι αδύνατο να γνωρίζουμε πού θα πάμε από εδώ και πέρα. Όμως η γνωστική ασυμφωνία των καλοκαιρινών ταξιδιών σε έναν κόσμο που θερμαίνεται μας προλαβαίνει. Οι τραγικοί τίτλοι και τα στατιστικά στοιχεία οδηγούν σε σκληρή εξέταση της φύσης του τουρισμού: Ποιος επωφελείται και ποιος συμμετέχει.

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα βρεθούν αντιμέτωποι με προσωπικές και όλο και πιο δύσκολες αποφάσεις – και, όπως η Barber, ίσως επιλέξουν μια λιγότερο ελκυστική αλλά πιο άνετη επιλογή: «Εμείς απλά μείναμε όλοι στο σπίτι και στριμωχτήκαμε σε ένα δωμάτιο με το κλιματιστικό ανοιχτό» είπε.

Post Visitors:28
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings