Ακόμα και από τους ερασιτέχνες αλιείς

Ξεχάστε τα οι ερασιτέχνες αλιείς που καμαρώνετε και υπερηφανεύεστε “…εγώ έπιασα 5 κιλά”, όλα θα καταγράφονται και αν είναι πάνω από αυτό που επιτρέπεται θα πέφτει πρόστιμο.

Η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει ότι όλα τα αλιεύματα θα καταγράφονται ψηφιακά συμπεριλαμβανομένων εκείνων της ερασιτεχνικής αλιείας. Αυστηρότερα θα είναι τα μέτρα για τα μεγαλύτερα σκάφη. Όλα τα αλιευτικά θα παρακολουθούνται και τα αλιεύματα θα πρέπει να δηλώνονται ηλεκτρονικά. Το μέτρο θα συμβάλει στην συλλογή δεδομένων για την καλύτερη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων.

Διαβάστε λεπτομέρειες στην ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου:

Έλεγχος της αλιείας: το Κοινοβούλιο ενέκρινε τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία

  • Όλα τα αλιεύματα θα καταγράφονται ψηφιακά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της ερασιτεχνικής αλιείας
  • Αυστηρότερα μέτρα ελέγχου για μεγαλύτερα σκάφη, συμπεριλαμβανομένων καμερών CCTV
  • Πιο εναρμονισμένες κυρώσεις σε ολόκληρη την ΕΕ

Όλα τα αλιευτικά θα παρακολουθούνται και τα αλιεύματα θα δηλώνονται ηλεκτρονικά, ώστε να διασφαλίζεται η πλήρης ιχνηλασιμότητα, στο πλαίσιο ενός ανανεωμένου συστήματος ελέγχου της αλιείας.

Τα νέα μέτρα του κανονισμού για τον έλεγχο της αλιείας εγκρίθηκαν από την ολομέλεια την Τρίτη με 438 ψήφους υπέρ, 146 κατά και 40 αποχές. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλα τα σκάφη θα πρέπει να φέρουν συσκευή παρακολούθησης που θα επιτρέπει στις εθνικές αρχές να τα εντοπίζουν και να τα ταυτοποιούν σε τακτά χρονικά διαστήματα. Ορισμένα σκάφη μικρής κλίμακας μπορούν να εξαιρεθούν από την υποχρέωση αυτή έως το 2030 και όλοι οι στόλοι αλιείας μικρής κλίμακας θα έχουν προθεσμία έως και τεσσάρων ετών για να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις.

Η νέα νομοθεσία της ΕΕ θα συμβάλει στη συλλογή ακριβέστερων δεδομένων, ώστε να καταστεί δυνατή η καλύτερη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων. Όλα τα σκάφη της ΕΕ, χωρίς εξαίρεση, θα πρέπει να καταγράφουν και να δηλώνουν τα αλιεύματά τους με ψηφιοποιημένο τρόπο. Αυτό ισχύει ιδίως για τα ημερολόγια αλιείας, τις δηλώσεις μεταφόρτωσης και τις δηλώσεις εκφόρτωσης. Οι καπετάνιοι αλιευτικών σκαφών κάτω των 12 μέτρων θα έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώνουν και να υποβάλουν μια απλούστερη δήλωση στο τέλος της ημέρας, μόλις τα σκάφη τους είναι ασφαλή σε λιμάνι και πριν από την εκφόρτωση.

Για πρώτη φορά, τα σκάφη αναψυχής θα πρέπει επίσης να δηλώνουν τα αλιεύματά τους, μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων που θα δημιουργηθούν από τις εθνικές αρχές ή από την Επιτροπή.

Εναρμόνιση των κυρώσεων και των περιθωρίων ανοχής

Ο κανονισμός αντιμετωπίζει επίσης τις υφιστάμενες μεγάλες διαφορές μεταξύ των χωρών της ΕΕ όσον αφορά τις κυρώσεις. Η αξία των αλιευτικών προϊόντων που αλιεύονται από ένα σκάφος θα αποτελεί το κριτήριο για το ελάχιστο επίπεδο των προστίμων σε περίπτωση σοβαρής παράβασης των κανόνων.

Το «περιθώριο ανοχής», δηλ. η διαφορά μεταξύ της εκτίμησης των αλιευμάτων και του βάρους τους στον λιμένα εκφόρτωσης, θα καθοριστεί σε 10% ανά είδος, με ορισμένες εξαιρέσεις για τα αλιεύματα μικρού όγκου και για συγκεκριμένα είδη.

Διασφάλιση της υποχρέωσης εκφόρτωσης και της ιχνηλασιμότητας κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού

Για να διασφαλιστεί η τήρηση της λεγόμενης υποχρέωσης εκφόρτωσης, τα σκάφη της ΕΕ μήκους 18 μέτρων και άνω που ενέχουν υψηλό κίνδυνο μη συμμόρφωσης θα πρέπει να διαθέτουν επί του σκάφους συστήματα εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής παρακολούθησης, συμπεριλαμβανομένων καμερών κλειστού κυκλώματος, το αργότερο τέσσερα έτη μετά την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας.

Όσοι δραστηριοποιούνται στον τομέα της αλιείας θα πρέπει να διατηρούν πληροφορίες από ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού, από τη θάλασσα έως το πιάτο: από την πρώτη συναλλαγή έως το στάδιο λιανικής πώλησης των προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Η πλήρης ψηφιακή ιχνηλασιμότητα των ψαριών και των παραγώγων τους θα πρέπει να συμβάλει στην ενίσχυση της ασφάλειας των τροφίμων, στη διασφάλιση δικαιότερου ανταγωνισμού και στην καταπολέμηση της παράνομης, λαθραίας και άναρχης αλιείας.

Δηλώσεις

Η εισηγήτρια Clara Aguilera (Σοσιαλιστές, Ισπανία) δήλωσε: «Καταλήξαμε σε μια ισορροπημένη συμφωνία για τον τομέα της αλιείας στην ΕΕ. Οι νέοι κανόνες ελέγχου θα είναι εναρμονισμένοι και πιο διαφανείς, με πλήρως ψηφιακές διαδικασίες. Οι αλιείς θα έχουν στη διάθεσή τους τέσσερα έτη για να προσαρμοστούν στις αλλαγές και ο τομέας της αλιείας μικρής κλίμακας θα επωφεληθεί από τις απλουστευμένες υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων. Με τον τρόπο αυτό, οι ευρωβουλευτές ανταποκρίνονται στη ζήτηση των καταναλωτών για πληροφορίες σχετικά με την προέλευση όλων των τροφίμων που καταλήγουν στο πιάτο τους».

Επόμενα βήματα

Μόλις εγκριθεί επίσημα από το Συμβούλιο, ο κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Ωστόσο, τα διάφορα μέτρα θα εφαρμοστούν σταδιακά, παρέχοντας στα κράτη μέλη και στους αλιευτικούς στόλους αρκετό χρόνο για να προσαρμοστούν.

Σχετικές πληροφορίες

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε το 2018 την αναθεώρηση του συστήματος ελέγχου της αλιείας με σκοπό τον εκσυγχρονισμό και την απλούστευση των κανόνων για την παρακολούθηση των αλιευτικών δραστηριοτήτων και τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με την Κοινή Αλιευτική Πολιτική.

Επαφές:

Post Visitors:228

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings