☆Αφιέρωμα στην Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου 1821.

 «Οι Φοβερές / Σημαίες, ξεδιπλωθείτε στον αέρα!…/..Οι σημαίες οι Φοβερές / της Λευτεριάς ξεδιπλωθείτε στον αέρα!»

Του Ηλία Γιαννακόπουλου – Φιλόλογου

           Με τους στίχους αυτούς τέτοιες μέρες, πριν από 81 χρόνια, στις 28 Φεβρουαρίου το 1943 ο Άγγελος Σικελιανός αποχαιρετούσε τον αποθανόντα ποιητή Κωστή Παλαμά. Ο λαός των Αθηνών με βροντερή φωνή και ψάλλοντας τον Εθνικό Ύμνο μπροστά στα αμήχανα βλέμματα των Γερμανών κατακτητών αποχαιρετούσε κι αυτός τον μεγάλο Έλληνα ποιητή.

Μπορεί το φέρετρο του ποιητή να μην το σκέπαζε η Ελληνική Σημαία, ωστόσο η αναφορά του Σικελιανού στις «Φοβερές Σημαίες της Λευτεριάς» έδινε το έναυσμα στο πλήθος των Ελλήνων να βροντοφωνάξει  το πάθος του για την Ελευθερία.

         Τη σημαία στο φέρετρο του Παλαμά μπορεί να την απαγόρευσαν οι Γερμανοί. Δεν μπόρεσαν, όμως, να προλάβουν και να απαγορεύσουν το συνειρμό του λαού που στο άκουσμα του στίχου «Φοβερές Σημαίες της Λευτεριάς» ένιωσε μέσα του ένα τράνταγμα συναισθημάτων  που πύργωσαν και γιγάντωσαν τον πόθο του για Εθνική Ελευθερία.

        Πώς μπορεί, όμως, μία λέξη, “Σημαίες”  να πυροδοτήσει τα πιο αγνά, τα πιο ανθρώπινα και τα πιο συλλογικά συναισθήματα και να σβήσει ή να εξαϋλώσει το φόβο προς τους κατακτητές; Πώς μπορεί μία λέξη να μάς παραπέμψει σε μία έννοια, αυτή με τη σειρά της σε κάτι υλικό και υπαρκτό, σε ένα πανί, που με τον έντονο χρωματισμό του να διεγείρει τον πόθο για την Ελευθερία;

         Ποιοι ανθρώπινοι εσωτερικοί μηχανισμοί –νοητικοί, ψυχολογικοί, ηθικοί– μάς  βοηθούν ή και μάς υποχρεώνουν να ανιχνεύουμε την βαθύτερη σχέση ανάμεσα σε ένα υλικό πράγμα (πανί) και σε ένα σύστημα αφηρημένων, άυλων και πολυποίκιλων ανθρώπινων αξιών και  εθνικών ιδανικών;

       Δεν γνωρίζω αν οι γλωσσολόγοι, οι ψυχολόγοι, οι βιολόγοι, οι γενετιστές ή οι  σύγχρονοι ”πιστοί” της Τεχνητής Νοημοσύνης μπορούν να μάς  δώσουν μία πειστική απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα.

      Η ανθρώπινη ψυχή και οι υπόγειες διαδρομές της ανθρώπινης ύπαρξης παραμένουν ακόμη άγνωστες και καταυγάζουν το μεγαλείο του πλάστη και δημιουργού μας.

       Όλα τα παραπάνω μυστήρια της ανθρώπινης φύσης αποτυπώνονται και αισθητοποιούνται με την διαχρονική και πανανθρώπινη ανάγκη  για δημιουργία Συμβόλων.

         Τα σύμβολα από τη φύση τους συνυφαίνουν το απτό, το υλικό με κάτι αφηρημένο και  άυλο. Στο σύμβολο, όπως μας πληροφορεί και το  “έτυμον”  της λέξης, συμβάλλουν, συγκλίνουν, συνυπάρχουν και αλληλονοηματοδοτούνται άσχετα ως προς τη φύση τους πράγματα, όπως το λαξευμένο μάρμαρο ( δηλαδή το άγαλμα) με μία αφηρημένη έννοια που ενυπάρχει  σε μία αξία ή σε ένα ιδανικό.

         Στην κατηγορία, ίσως την κορυφαία μεταξύ των πολλών συμβόλων, ανήκει και η  Σ η μ α ί α.

       Από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα σε πλανητικό επίπεδο οι άνθρωποι εκφράζονταν μέσα από το σύμβολο της Σημαίας, έστω και με διάφορες παραλλαγές της, όπως τα φλάμπουρα κι άλλα παρόμοια. Αυτή η διαχρονική και οικουμενική παρουσία της Σημαίας ως συμβόλου πιστοποιεί με τον πιο εναργή τρόπο την κοινότητα των ανθρώπινων συναισθημάτων και ιδανικών.

      Την αξία και την επίδραση του συμβόλου της Σημαίας στον ψυχισμό των ανθρώπων την διαπιστώνουμε και από την παρουσία της σε πολλούς χώρους και ανθρώπινες εκδηλώσεις. Η σημαία κυματίζει περήφανα στον ιστό και στα δημόσια κτίρια, στις παρελάσεις, στα γήπεδα σε αγώνες των Εθνικών μας ομάδων, σε κάποιες πορείες απεργών ή διαδηλωτών, σε κάποιες εξεγέρσεις, σκεπάζει το φέρετρο κάποιων δημόσιων προσώπων ή εθνικών ευεργετών και φυσικά σε κάποια μακρινά νησάκια των θαλασσών μας.

          Η σημαία ως εθνικό σύμβολο δεν κοσμεί μόνον κάποια στρατιωτικά κτίρια, αλλά αποτελεί βασικό εξάρτημα του στρατού σε περιόδους πολέμου, όπου αποτελεί ύψιστη τιμή η διάσωσή της ή η ανύψωσή της  σε κάποιο χώρο ή ύψωμα. Όπως αποτελεί ντροπή ή και προδοσία η εγκατάλειψη ή η παράδοσή της στον εχθρό.

      Χρειάζεται βαθιά γνώση της λειτουργίας του ανθρώπινου ψυχισμού και συνειδητοποίηση των ανθρώπινων αδυναμιών ή και του διάχυτου αισθήματος ανασφάλειας που πηγάζει από την τραγική γνώση της περατότητάς μας για να ερμηνεύσουμε το “δάκρυ”  από τη θέα και μόνον του κυματισμού της εθνικής μας σημαίας.

        Δεν γνωρίζω αν υπάρχει κάποιο άλλο υλικό στοιχείο, όπως το “πανί της σημαίας”, που να προκαλεί τόσο βαθιά και έντονα αλλά και τόσο αλληλοαναιρούμενα συναισθήματα στον άνθρωπο. Νιώθουμε βαθιά συγκίνηση και περηφάνια στη θέα της σημαίας μας, όπως νιώθουμε φόβο, οργή και μίσος με τη σημαία του εχθρού μας.

      Βέβαια, τα παραπάνω ερμηνεύονται σύμφωνα και με τη θέση του Επίκτητου. Δεν μάς φοβίζουν ή δεν μάς εμπνέουν τα πράγματα αλλά η γνώμη “η δόξα” που έχουμε γι αυτά “Ταράττει τους ανθρώπους ου τα πράγματα, αλλά τα περί των πραγμάτων δόγματα”

             Όλα εξαρτώνται από τι έχει επενδύσει ψυχολογικά το κάθε άτομο ξεχωριστά  ή ένας λαός σε αυτό το άψυχο πανί που μάς συγκλονίζει και μάς εμπλουτίζει με τα πιο έντονα και ωραία συναισθήματα.    

          Αν προσπαθήσει κάποιος να περιγράψει το πλήθος  των συμβολισμών μιας σημαίας σίγουρα θα βρισκόταν σε πολύ δύσκολη θέση από το φόβο μήπως αφήσει κάτι έξω από το σώμα των συμβολισμών.

          Η σημαία, λοιπόν, η κάθε σημαία ανεξάρτητα από λαό και έθνος, δεν είναι εκείνο το φτωχό και πολύχρωμο πανί αλλά εκείνο το σύμβολο στο οποίο άνθρωποι και λαοί, ανεξάρτητα από μόρφωση και οικονομική κατάσταση αναγνωρίζουν ή και ανιχνεύουν την ταυτότητά τους. Η σημαία αποτελεί το αναγνωριστικό σημάδι κάθε χώρας. Σήμα, σημάδι, Σημαία.  

         Η σημαία είναι η αντανάκλαση της ιστορικής και πολιτιστικής ταυτότητας κάθε χώρας και λαού ή έθνους. Στα χρώματα, στη διάταξη και στις εικόνες μιας σημαίας εμπεριέχονται όλα εκείνα τα στοιχεία που παραπέμπουν άμεσα ή έμμεσα στην ιστορία, στον πολιτισμό ενός λαού, στα ιδανικά του, στις αξίες του, στους πόθους του, στις προσδοκίες του, στις εθνικές του φαντασιώσεις και φυσικά στους ιστορικούς και γεωπολιτικούς δεσμούς του με άλλους λαούς.

         Η επιλογή των χρωμάτων μιας σημαίας και η διάταξή τους δεν είναι καθόλου τυχαία. Υποκρύπτουν συμβολισμούς που πολλές φορές αγνοούμε και σχετίζονται τόσο με πραγματικά γεγονότα όσο και με τις υπόρρητες εθνικές φαντασιώσεις κάθε λαού. Εδώ και χιλιάδες χρόνια οι σημαίες αντιπροσωπεύουν τις ελπίδες, τα όνειρα  και τις απωθημένες προσδοκίες των λαών.

        Μια σημαία μπορεί να χρησιμοποιείται από τους τρόφιμους της εξουσίας για να επιβάλλουν τη δύναμή τους ή να την νομιμοποιήσουν. Χρησιμοποιείται, όμως, κι από τον λαό ή τον όχλο για την ανατροπή μιας μισητής εξουσίας στο όνομα της δημοκρατίας και των πολιτικών ελευθεριών.

       Στα καθ’ ημάς η Γαλανόλευκη συνιστά το ιερότερο σύμβολο αφού στις πτυχές και στους κυματισμούς της περικλείει όλους τους αγώνες, τις θυσίες και τον ηρωισμό της Ελληνικής Ψυχής. Εκφράζει και διαλαλεί την Εθνική  μας Ενότητα, το Θρησκευτικό μας φρόνημα και το αδάμαστο Πάθος μας για Ελευθερία και Εθνική ανεξαρτησία και αυτοδιάθεση.

          Σε ένα άλλο επίπεδο η Σημαία μας ενσαρκώνει τα Οράματά μας για μια  ζωή που τη χαρακτηρίζει ο ασίγαστος πόθος  και το άσβeστο πάθος για Δημοκρατία, Αξιοπρέπεια και Σεβασμό στο δικαίωμα να ζούμε ως άτομα, λαός και Έθνος σύμφωνα με τις αρχές και τις αξίες που μάς κληρονόμησαν οι πρόγονοί μας.

           Συνοπτικά θα μπορούσε κάποιος να τονίσει πως στη Γαλανόλευκη Σημαία μας αποκρυσταλλώνεται με τον πιο εμφανή τρόπο η ζωντανή και αδιάλειπτη Ιστορία του λαού μας στις δαιδαλώδεις και κακοτράχαλες ατραπούς του χρόνου, η Ορθόδοξη Χριστιανική μας Πίστη που βρήκε έναν κοινό βηματισμό μετά από πολλές παλινωδίες και συγκρούσεις με το αρχαίο Ελληνικό Πνεύμα και φυσικά το Γαλάζιο και Λευκό χρώμα του Ελληνικού χώρου και Τοπίου.

       Για πολλούς μελετητές η Σημαία ως σύμβολοη κάθε σημαία, είναι ταυτόσημα με τον Πατριωτισμό αφού με έναν μυστηριώδη και ακατάληπτο τρόπο συμπυκνώνει όχι μόνον την Ιστορία, τα συντελεσμένα, δηλαδή, Εθνικά Γεγονότα (νίκες και ήττες), αλλά και τα κρυμμένα Συλλογικά Συναισθήματα και τις Εθνικές Φαντασιώσεις κάθε Λαού.

         Στις μέρες μας που το πνεύμα της Παγκοσμιοποίησης τείνει να ισοπεδώσει τα πάντα και να επιβάλλει μία θλιβερή και άχρωμη ομοιομορφία αποτελεί οξύμωρο σχήμα άνθρωποι και λαοί να επιμένουν να προσκολλώνται σε σύμβολα και σημαίες.

      Γιατί αλήθεια ο Πατριωτισμός, η λατρεία του Ιστορικού παρελθόντος και το προσκύνημα στα Εθνικά Σύνολα και Εμβλήματα παραμένουν ακόμη τόσο ισχυρά;

        Πώς ερμηνεύεται αυτό το πάγωμα στον χρόνο κάποιων λέξεων, εννοιών και συμβόλων όπως: Πατρίδα, Θρησκεία, ΦυλήΚαταγωγή, Γλώσσα, Σημαία;

          Δεν λείπουν, ωστόσο κι εκείνοι που στην Σημαιο-Λατρεία διαβλέπουν μία άγονη Αρχαιολατρία, μία ανιστόρητη Πατριδολατρία κι έναν επικίνδυνο Εθνικισμό. Πιστεύουν, δηλαδή, πως οι Σημαίες είναι υπολείμματα του Μιλιταρισμού (αμυντικού ή επιθετικού αδιάφορο). Θεωρούν πως οι Σημαίες λειτουργούν διχαστικά, υπονομεύουν την παγκόσμια Ειρήνη αφού ως εθνικά σύμβολα τρέφουν και πυροδοτούν τον “Εθνικό Πυρετό” και το μύθο της “Φυλετικής ανωτερότητας”.

        Με έναν απλοϊκό, δηλαδή, τρόπο συνδέουν τη συλλογική απάτη του Εθνικισμού, και την εθνική μισαλλοδοξία με τις Σημαίες.

        Στις μέρες μας οι σημαίες φαίνεται πως έπεσαν θύματα της εξέλιξης και της προόδου των επιστημών, της τεχνολογίας, του διαδικτύου και της τεχνητής νοημοσύνης όπως και της εμφάνισης διάφορων κινημάτων όπως της Πολιτικής Ορθότητας και του Woke Culture που αποδόμησαν τα παραδοσιακά ερείσματα των λαών μέσα από τη γλωσσική σύγχυση ή και τις απαγορεύσεις που επέβαλαν.

          Στην γλωσσική βαβυλωνία και στον εννοιολογικό  κυκεώνα που ζούμε κάποιες καθαγιασμένες Έννοιες-Λέξεις και σύμβολα τείνουν να αποδομηθούν  ή και να ενοχοποιηθούν για όλα τα δεινά του σύγχρονου κόσμου. Είναι η λογική και η εύκολη τεχνική της «Πλάνης της Ψευδούς Αιτίας» ή και της «Πλάνης της μοναδικής αιτίας ή του αποδιοπομπαίου τράγου».

          Για όλα φταίνε, λοιπόν, ο Πατριωτισμός και τα σύμβολά του; Οι Εθνικοί Ύμνοι και Η σημαία;

         Ξεχνούν, όμως, όλοι αυτοί οι αρνητές των εθνικών συμβόλων πως η αγάπη για την πατρίδα που εκφράζεται μέσα από την αποδοχή του συμβόλου της σημαίας αναπτύσσεται και εκδηλώνεται χωρίς καμία διάθεση υποτίμησης ή περιφρόνησης άλλου έθνους. Ο στρατηγός Ντε Γκωλ είχε επισημάνει με λακωνικό τρόπο τη διαφορά μεταξύ Πατριωτισμού και Εθνικισμού.

        “Πατριωτισμός είναι όταν βάζεις πάνω από όλα την αγάπη για τη χώρα σου. Εθνικισμός είναι όταν βάζεις πάνω από όλα το μίσος για τις άλλες χώρες “.

        Σε μια εποχή, λοιπόν, που ευδοκιμούν οι διάφοροι -ισμοί, όπως ο Εθνικισμός, ο Εθνισμός και ο Διεθνισμός, οφείλουμε να βρούμε ως άτομα και ως λαός τα σημασιολογικά όρια του Πατριωτισμού και να τον αντιπαραβάλουμε με το πνεύμα του Εθνομηδενισμού.  Κι αυτό γιατί ο Πατριωτισμός και η απότοκη πίστη στα Σύμβολά του (σημαία) δεν είναι Ιδεολογία αλλά «αίσθημα».

          Μπορεί σήμερα οι παλιές και οι σταθερές βεβαιότητες να καταρρέουν και όλα να σχετικοποιούνται από ένα έντονο συναίσθημα σκεπτικισμού, αλλά οι άνθρωποι στρέφονται σε παραδοσιακά Σύμβολα (σημαία) αναζητώντας ένα απάνεμο λιμάνι και μία σίγουρη άγκυρα. Κι αυτό γιατί σε μία σημαία συμπυκνώνονται όλες οι προσδοκίες και τα ιδανικά ενός ανθρώπου, ενός λαού  ή ενός έθνους ανεξάρτητα αν όλα αυτά συνιστούν και τη ζώσα πραγματικότητα.

          Ενδιαφέροντα είναι τα λόγια του αμερικανού υπουργού εξωτερικών, Φράνκλιν Κ. Λέιν, για τη σημαία που μπορεί να είναι “Όλα όσα πιστεύεις ότι μπορεί να είναι. Αυτό είναι το συναισθηματικό φορτισμένο έμβλημα που λέγεται σημαία. Έχει τη δύναμη να αφυπνίζει και να ενσαρκώνει συναισθήματα τόσο ισχυρά, ώστε κάποιες φορές οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να ακολουθήσουν αυτό το κομμάτι υφάσματος μέχρι και στη φωτιά της μάχης και να δώσουν ακόμα και τη ζωή τους για όλα όσα συμβολίζει”.

         Δεν θα μπορούσα να τελειώσω αυτόν τον ύμνο για το σύμβολο της Σημαίας χωρίς να καταγράψω το  τοπίο του σύγχρονου ανθρώπου και τη θέση-ρόλο του Συμβόλου της Σημαίας σε αυτό:

     “Μένουμε ασφαλείς σε ένα περιβάλλον / γενικευμένης ανασφάλειας. / Προοδευτικοί σε ένα περιβάλλον / γενικευμένης οπισθοδρόμησης. / Ειρηνικοί σε ένα περιβάλλον / γενικευμένης εχθροπάθειας. / Επαναστατικοί σε ένα περιβάλλον / γενικευμένης υποδούλωσης. / Ορθολογικοί σε ένα περιβάλλον / γενικευμένου παρaλογισμού. / Επιστημονικοί σε ένα περιβάλλον / γενικευμένου δογματισμού. Ελεύθεροι / σε ένα περιβάλλον γενικευμένης / ανελευθερίας”. (Βιβή Φατούρου)

        Αξία, επομένως, δεν έχει να σηκώνουμε τη Σημαία μας, το Εθνικό μας Σύμβολο ή να το καρφώνουμε σε μία βραχονησίδα για πέντε λεπτά δημοσιότητας, αλλά να το υπερασπιζόμαστε καθημερινά από τους αρνητές του.

      Κι αυτό γιατί η Ελληνική Ψυχή μας βρίσκεται σε ένα Αιγαιοπελαγίτικο ξεχασμένο νησί που σε μία πετρώδη του βουνοκορφή κυματίζει η Ελληνική σημαία στο γαλάζιο καμπαναριό μιας  κατάλευκης εκκλησίτσας.

      Μιας εκκλησίας και μιας σημαίας που δεν μπορείς να ξέρεις αν το μπλε είναι η αντανάκλαση του μπλε της Θάλασσας ή του Ουρανού. Ή αν το λευκό είναι η δήλωση της αθωότητάς μας ή η θέλησή μας να αντισταθούμε στο κακό και στο μαύρο χρώμα της ανθρώπινης αδικίας… 

☆Στέλιος Σπεράντζας

     *To παραπάνω κείμενο εκφωνήθηκε από την κ. Δώρα Παπά στο Πνευματικό Κέντρο της Εκκλησίας του Αγίου Αθανασίου  Μπάρας Τρικάλων, στις 10 Μαρτίου 2024.

     **Ευχαριστώ πολύ την κ. Δώρα Παπά για την παραχώρηση του κειμένου-ομιλίας της στο Blog μου.

Post Visitors:231

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings