Συγγραφέας:Βασίλης Ζαμπούνης

Η κατανάλωση υποχωρεί 

Βάλαμε χτες τις βάσεις για την ανάλυση της κατάστασης της αγοράς με το αρχικό ερώτημα Παραγωγή ή κατανάλωση; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση  αναγγέλοντας τη δημοσιοποίηση μιας πολύ σημαντικής μελέτης (*) του πανεπιστήμιου της Χαέν την οποία μας παραχώρησε ο Juan Vilar, καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Jaén και διεθνής αναλυτής.

Σύμφωνα με τη μελέτη αυτή το πρώτο εξάμηνο του 2023 η εσωτερική κατανάλωση ελαιολάδου στην Ισπανία απώλεσε το 51% αυτής. Και μάλιστα, τίποτα δεν εγγυάται ότι θα μείνουμε σε αυτά τα νούμερα και δεν θα χειροτερέψουν καθώς στο παρελθόν, σε ανάλογες περιπτώσεις, κάθε αύξηση της τιμής στο ράφι  κατά ένα ευρώ είχε σαν αποτέλεσμα την απώλεια 40.000 τόνων κατανάλωσης ελαιολάδου, είτε λόγω μείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών, είτε λόγω υποκατάστασης από τα φτηνότερα σπορέλαια -κυρίως ηλιέλαιο-, ενώ σήμερα έχουμε μια σχέση τιμών ηλιέλαιο:ελαιόλαδο 1:4. Σημειωτέον ότι με σχεδόν 600 χιλ. τόνους ετησίως η Ισπανία είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση παγκοσμίως.

Αν και στην Ελλάδα ακριβή και αξιόπιστα στατιστικά δεν υπάρχουν, ωστόσο οι υπεύθυνοι των εταιρειών που παρακολουθούν και γνωρίζουν τουλάχιστον τι γίνεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ μιλούν για μείωση του επώνυμου τυποποιημένου κατά 60% περίπου τα 2 τελευταία χρόνια.

Η αποκαλυπτική μελέτη (*) 

Βασικά ευρήματα της μελέτης υπήρξαν τα εξής:

-> Το Α΄εξάμηνο του 2023 η ισπανική κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 132.500 τόνους ελαιολάδου (οικιακή, μαζική εστίαση, HoReCa) , που ισοδυναμούν με πτώση κατά 51%,

-> Η συνολική κατανάλωση ελαιολάδου ανήλθε σε 501.0000 τόνους, εκ των οποίων οι 165.000 (32%) οδηγήθηκαν στην εσωτερική αγορά -ενώ ο ιστορικός μέσος όρος είναι πάνω από 280.000-, και οι 336.000, δηλαδή το υπόλοιπο 68% μονοπωλήθηκε από τις εξαγωγές.

-> Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η συμπεριφορά των διαφορετικών ποιοτικών κατηγοριών. Έτσι λοιπόν παρατηρείται πως: 

       – η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ του έξτρα παρθένου και του (κοινού)                    παρθένου μειώθηκε περισσότερο από 17% ενώ οι τιμές τους ακρίβυναν κατά            31%,

       – τα “ελαιόλαδα” (μίγμα παρθένου βρώσιμου με ραφινέ) μειώθηκαν κατά 21%,

       – η κατανάλωση ηλιέλαιου αυξήθηκε 11 έως 19% , ενώ οι τιμή του μειώθηκε 12           έως 14%,

       – παράλληλα, οι τιμές παραγωγού (πρώτης ύλης) σε σύγκριση με τους μέσους             όρους της προηγούμενης τετραετίας αυξήθηκαν κατά 126% το έξτρα, 136% το           (κοινό) παρθένο, 139% το λαμπάντε 1°, και 125% το ραφινέ.

-> Η πτώση της κατανάλωσης συμβαδίζει με την άνοδο της τιμής παραγωγού καθώς το εξαιρετικό παρθένο ξεπέρασε τα 7 ευρώ. Οι ενδείξεις είναι ότι η άνοδος των τιμών θα συνεχίσει, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορικά χαμηλή φετινή παραγωγή των 680.000 τόνων, τα μειούμενα αποθέματα, τις δυσοίωνες προβλέψεις για την εσοδεία 2023/24, τη διεθνή ζήτηση που εντείνεται έλκοντας ανοδικά τις τιμές,

-> Συνδυάζοντας τα ιστορικά στατιστικά στοιχεία από τις εμπορικές περιόδους 2015/16 και 2016/17 διαπιστώνεται ότι όταν ξεπερνάμε τα 3,5 €/κιλό τιμής πρώτης ύλης (παραγωγού) μετά ακολουθεί πτώση της σωρευτικής εγχώριας κατανάλωσης κατά περισσότερους από 40.000 τόνους,

-> Η ξηρασία και οι γεωπολιτικές εντάσεις εγκυμονούν κινδύνους αστάθειας των τιμών. Η Ευρώπη αντιμετωπίζει σοβαρή κρίση τιμών για περισσότερο από ένα χρόνο. Φυσικά, υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των διαφόρων χωρών της ηπείρου. Μόνο μεταξύ εκείνων που έχουν ως νόμισμα το ευρώ, η διαφορά στους αντίστοιχους δείκτες τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) αγγίζει ακόμη και τις δεκαεννέα ποσοστιαίες μονάδες, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία.

Όλες οι χώρες αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα: ο πληθωρισμός έχει εκτοξευθεί για κάτι τόσο βασικό όσο τα τρόφιμα. Ορισμένοι εμπειρογνώμονες ελπίζουν προβλέποντας σύντομη αποκλιμάκωση τους επόμενους μήνες, ωστόσο τα κλιματικά προβλήματα, όπως η ξηρασία ή οι γεωπολιτικές εντάσεις, αποτελούν νέες απειλές.

Οι αναλυτές και οι οικονομολόγοι προειδοποιούν για ποικίλους κινδύνους που απειλούν τις τιμές των τροφίμων. Για παράδειγμα, η ξηρασία, η οποία θα πλήξει ιδιαίτερα την Ισπανία (μεταξύ άλλων χωρών). Ομοίως, η πρόσφατη απαγόρευση της Ρωσίας στις εξαγωγές σιταριού από την Ουκρανία ή οι επιθέσεις στην Οδησσό αυξάνουν την αβεβαιότητα στην Ευρώπη.

Ωστόσο, υπάρχουν και αισιόδοξες απόψεις που προβλέπουν ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων θα υποχωρήσει μέσο όρο λίγο πάνω από 5% το τέταρτο τρίμηνο του 2023 και 1% το πρώτο τρίμηνο του 2024, από 11,6% τον Ιούνιο και από την κορύφωση του 15% τον Φεβρουάριο του 2023. Σε αυτή το σενάριο οι υπηρεσίες θα αναδειχθούν ως τον κύριο μοχλό του πληθωρισμού στην ευρωζώνη.

Μία ιδιαίτερα αντιπροσωπευτική μελέτη (*)

Το προφίλ της εν λόγω μελέτης αποδεικνύει την αντιπροσωπευτικότητά της. Ελήφθησαν υπόψη όλα τα είδη λιπών και ελαίων που καταναλώνονται σε 63 υπεραγορές και 250 σούπερ μάρκετ, που αντιστοιχούν σε περισσότερα από ένα εκατομμύριο νοικοκυριά ή 2,6 εκατομ καταναλωτές.

Τα στοιχεία συνέλεξε το Παρατηρητήριο Καταναλωτών του Μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Επιχειρήσεων Ελαιολάδου του Πανεπιστημίου του Jaén. Η μελέτη διεξήχθη από τον Juan Carlos Marín, από το Alcampo, και τον Juan Vilar, διεθνή αναλυτή και συνδιευθυντή του Μεταπτυχιακού.

(*) Ο Juan Vilar, διεθνής αναλυτής και καθηγητής του Πανεπιστημίου της Jaén παραχώρησε τη συγκεκριμένη μελέτη στο olivenews.gr, του οποίου αποτελεί πνευματικό προϊόν για την Ελλάδα.

Η αλυσίδα αξίας του προϊόντος και η διατάραξή της

Όταν λέμε για την αλυσίδα αξίας ενός προϊόντος μιλάμε για όλους τους διαδοχικούς κρίκους από την πρωτογενή παραγωγή (τους ελαιοπαραγωγούς) μέχρι τους τελικούς καταναλωτές (όχι μόνο τα νοικοκυριά αλλά και άλλες χρήσεις όπως στη μαζική εστίαση, βιομηχανία τροφίμων  κ.λπ.).

Όποτε η διαδοχική αυτή ισορροπία διαταράχτηκε γιατί κάποιος/οι κρίκος/οι είτε παρα-δυνάμωσε είτε παρα-αδυνάτισε, αυτό αργά ή γρήγορα έβλαψε το ίδιο το προϊόν. Για την ελληνική ελαιοκομία θα χρειαζόντουσαν πολλές μελέτες και διδακτορικά να αναλύσουν τις κατά καιρούς στρεβλώσεις, είτε λόγω των διακυμάνσεων της παραγωγής (παρενιαυτοφορία), είτε λόγω της κακής χρήσης των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων (περί τα 50 δις € από το 1981), είτε λόγω ιδεολογικοπολιτικών στερεότυπων. Ας συνοψίσουμε  επαναλαμβάνοντας πράγματα που επί δεκαετίες έχω υποστηρίξει και αποδείξει: 

Η ελληνική ελαιοκομία πουλάει τα πρωτοτόκια αντί πινακίου φακής # ελάχιστα επενδύει στα επώνυμα τυποποιημένα ενώ προτιμά την εύκολη λύση του χύμα, στην εσωτερική αγορά με τους 16κιλους τενεκέδες και στις εξαγωγές με τα χύμα καράβια στο παρελθόν και τα τα βυτία τώρα # πράγμα που σημαίνει τουλάχιστον 1-2€/κιλό χαμένη υπεραξία # σύμμαχος του χύμα υπήρξε η διαφθορά στις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις και τα προγράμματα # όλα αυτά αποτέλεσαν το γόνιμο έδαφος των κομματικών παρεμβάσεων # με αφετηρία ή κατάληξη (εξαρτάται…) την έλλειψη ισχυρών θεσμών.Διαφωτιστικό το αντι-παράδειγμα της Ισπανίας σε υπουργείο, περιφέρειες, συνεταιρισμοί, εταιρείες, επαγγελματικές & διεπαγγελματικές οργανώσεις, πανεπιστήμια & ερευνητικά κέντρα, τράπεζες, εξωστρέφεια & επιρροή σε διεθνείς οργανισμούς όπως η ΕΕ & το ΔΣΕ, χρηστή διαχείριση και αξιοποίηση επιδοτήσεων και προγραμμάτων.ΥΓ1. Για όσους υποκριτικά για να συσκοτίσουν την πραγματικότητα ισχυρίζονται πως “δεν έχουμε εθνική ελαϊκή πολιτική”, η απάντηση είναι πως “είχαμε και έχουμε: το χύμα συν τα λεφτά της ΕΕ”.ΥΓ2.  Όλα τα παραπάνω με ορισμένες φωτεινές εξαιρέσεις οι οποίες, όπως πάντοτε, επβεβαιώνουν τον κανόνα.

Μια λοιπόν που το ανοίξαμε το θέμα, θα συνεχίσουμε αύριο με την 3η συνέχεια: τι σημαίνει ότι περάσαμε από τις τιμές παραγωγού των 2€ στα 6€ -και η άνοδος συνεχίζει…- και πως θα ανταπεξέλθει η βιομηχανία τυποποίησης του επώνυμου ελαιολάδου μέσα από αυτές τις Συμπληγάδες. Κριτής ο καταναλωτής που καλείται να πληρώσει τιμές των 8 και 9€ (και ανεβαίνουν…). Μην ξεχνάμε ότι Ελλάδα: η πιο φθηνή για τον παραγωγό αλλά η πιο ακριβή για τον καταναλωτή ελαιολάδου  

Άρα, ες αύριον τα σπουδαία…

Πηγή:olivenews.gr

Post Visitors:268

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings