του Δημήτρη Παπαδόπουλου

Με στόχο την είσπραξη 1,7 δισ. ευρώ από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει εκπονήσει ένα εκτεταμένο σχέδιο μαζικών διασταυρώσεων, ενώ στις αρχές του επόμενου μήνα ξεκινούν και οι έλεγχοι στις τουριστικές περιοχές της χώρας και τα νησιά του Αιγαίου. 

Το φετινό καλοκαιρινό πρόγραμμα κρίνεται ιδιαίτερης σημασίας, καθώς οι έλεγχοι θα επικεντρωθούν κατά κύριο λόγο στο κατά πόσο οι επιχειρήσεις που έχουν διασυνδέσει τις ταμειακές μηχανές με τα POS εκδίδουν αποδείξεις ή συναλλάσσονται με “μαύρα” και εάν δέχονται κάρτες στις συναλλαγές τους. 

Επίσης, ειδικά κλιμάκια θα διερευνούν εάν κάποιοι επιτήδειοι έχουν βρει τρόπο να “σπάσουν” τη διασύνδεση ταμειακών μηχανών με τα POS δηλαδή, εάν με κάποιο λογισμικό επιχειρούν να προσπεράσουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες και να μην καταγράφονται οι συναλλαγές. 

Από την ΑΑΔΕ δηλώνουν καθ’ όλα έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τέτοια φαινόμενα και μάλιστα τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά. Φυσικά, στις επιχειρήσεις που θα εντοπιστούν να έχουν πειράξει τους μηχανισμούς θα μπαίνει λουκέτο, σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία. 

Το σημαντικό και φέτος είναι ότι οι ελεγκτές θα διενεργούν ελέγχους σε άλλες περιοχές από την έδρα τους. Δηλαδή, κλιμάκια ελεγκτών από τη Θεσσαλονίκη θα διενεργήσουν ελέγχους στην Αθήνα, ενώ στα νησιά θα μεταβούν ελεγκτές από όλη την επικράτεια, πλην αυτών που διαμένουν σε αυτά. 

Οι σχετικές αποφάσεις αναμένεται να δημοσιοποιηθούν προς τα τέλη του μήνα, ταυτόχρονα με την αποστολή των πρώτων κλιμακίων στα δημοφιλή νησιά της χώρας. Παράλληλα, θα αυξηθούν οι έλεγχοι σε όλα τα λιμάνια της χώρας και στα διόδια. Και αυτό γιατί η εμπειρία έδειξε ότι πολλοί δεν φέρουν δελτίο αποστολής, ενώ σε άλλες περιπτώσεις το δελτίο αποστολής δεν έχει καμία σχέση με όσα περιέχονται στο φορτίο. 

Όπως σημειώθηκε, πέραν του καλοκαιρινού σχεδίου ελέγχου, θα υπάρξουν και οι θερινές μαζικές διασταυρώσεις. Στο στόχαστρο θα μπουν αγοραπωλησίες ακινήτων με μετρητά, αδήλωτα εισοδήματα σε Ελλάδα και εξωτερικό, φορολογούμενοι που εμφανίζουν εισοδήματα που δεν υπερβαίνουν τις 10.000 ευρώ, αλλά και μεγαλύτερα ποσά με δυσανάλογες δαπάνες, καθώς και όσοι αποκτούν έσοδα από βραχυχρόνιες μισθώσεις Airbnb. 

Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ, νέα μονάδα μαζικών ψηφιακών διασταυρώσεων θα αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες της τεχνολογίας, με ανάλυση μεγάλων δεδομένων και άντληση στοιχείων από ψηφιακά συστήματα τιμολόγησης, με χρήση τεχνητής νοημοσύνης και εντοπισμό κάθε διαθέσιμου στοιχείου στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Στόχος των αλλαγών είναι η βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας της φορολογικής διοίκησης για την καταστολή περιπτώσεων φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Η αποτελεσματικότητα της φορολογικής διοίκησης θα ενισχυθεί περαιτέρω και με την υποχρεωτικότητα χρήσης και την αξιοποίηση των δεδομένων από τα ηλεκτρονικά βιβλία (myDATA), την εφαρμογή appodixi, τη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και την πλατφόρμα καταγγελιών.

Συνολικά φέτος υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιηθούν διασταυρώσεις σε 120.000 ΑΦΜ. Ειδικότερα: 

Οι διασταυρώσεις του 2024

– Έλεγχος συμμόρφωσης ιδιοκτητών ακινήτων που δραστηριοποιούνται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Έλεγχος να διαπιστωθεί εάν έχουν Αριθμό Μητρώου Ακινήτου στις συναλλαγές που πραγματοποιούν.

– Εντοπισμός αδήλωτων εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις φυσικών προσώπων χωρίς επιχειρηματική δραστηριότητα για τα φορολογικά έτη 2020-2021.

– Εντοπισμός ύποπτων συναλλαγών μέσω της ανάπτυξης στατιστικής μεθοδολογίας.

– Ενέργειες παροχής στοιχείων από ιδρύματα υπηρεσιών πληρωμών αλλοδαπής για συναλλαγές κατοίκων Ελλάδας.

– Διενέργεια διασταύρωσης δηλωθέντων ακαθάριστων εσόδων ξενοδοχείων με στοιχεία εσόδων από συναλλαγές τους με την πλατφόρμα Booking για το φορολογικό έτος 2022.

– Εντοπισμός αδήλωτων αγοραπωλησιών ακινήτων έτους 2018.

– Αξιοποίηση δεδομένων myDATA για μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ για το έτος 2022.

Εκτός από τη μονάδα ειδικών διασταυρώσεων η ΑΑΔΕ ετοιμάζει το κέντρο ειδικών δυνάμεων φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων και ερευνών. Η νέα δομή θα λειτουργεί ως κεντρικός κόμβος συντονισμού, ενισχύοντας τη συνεργασία και την αποτελεσματικότητα μεταξύ των εξειδικευμένων ελεγκτικών δυνάμεων (εφοριακών και τελωνειακών), επεμβαίνοντας στοχευμένα σε πραγματικό χρόνο στο πεδίο. Το Κέντρο Ειδικών Δυνάμεων θα στεγαστεί στο κτίριο όπου σήμερα βρίσκεται η ΥΕΔΕ (Υπηρεσία Ελέγχων Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων) στα Σεπόλια, μαζί με την επιτελική υπηρεσία τελωνειακών ελέγχων και τις ελεγκτικές υπηρεσίες των τελωνείων. Στο ίδιο κτίριο θα μεταφερθεί και ο θάλαμος επιχειρήσεων, ώστε να υπάρχει καλύτερος δυνατός συντονισμός όλων των ελεγκτικών υπηρεσιών, με ανάπτυξη κοινών δράσεων και κοινή οργάνωση ιδίως σε μεγάλες υποθέσεις. 

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ περιλαμβάνει και άλλες πρωτοβουλίες, που αναμένεται να ενεργοποιηθούν εντός του έτους, όπως για παράδειγμα το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η πιλοτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου, το νέο πληροφοριακό σύστημα ελέγχου προσαύξησης περιουσίας (BANCAPP), το σύστημα αξιοποίησης δεδομένων εισροών-εκροών και η δημιουργία Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων και η διασύνδεση της βάσης δεδομένων ακινήτων της ΑΑΔΕ με το Κτηματολόγιο. 

Σε ό,τι αφορά στο BANCAPP, μέσω του συστήματος συλλέγονται και αξιοποιούνται τα δεδομένα του αρχείου χρηματοπιστωτικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, των κινήσεων τραπεζικών λογαριασμών, λογαριασμών πληρωμών και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών των ΑΦΜ για τα οποία έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου. Ο έλεγχος αφορά τόσο σε καταθέσεις, ρέπος, ασφαλιστικά προϊόντα, παράγωγα, μετοχές όσο και σε δάνεια και σε θυρίδες.

capital.gr

Post Visitors:45

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings