Του Ηλία Γιαννακόπουλου – Φιλόλογου

* ΒΙΒΛΙΟ – Παρουσίαση και ΒΙΒΛΙΟ – Προτάσεις

   “Πες μου τι διαβάζεις να σου ποιος είσαι. Αυτό είναι αρκετά σωστό, αλλά θα σε γνώριζα καλύτερα αν μου έλεγες τι ξαναδιαβάζει” (Francois Mauriac).  

        Πειθαρχώντας στο έθιμο των ημερών θα προσπαθήσω να επιλέξω και να προτείνω για ανάγνωση κάποια βιβλία που σχετίζονται με την επικαιρότητα  αλλά  και εμπεριέχουν και πολλά στοιχεία διαχρονικότητας. Κι αυτό γιατί τα βιβλία δεν είναι ένα αναλώσιμο είδος, ένα εμπόρευμα μιας χρήσης αλλά κάτι που μπορεί και φιλοδοξεί να τέρπει, να ψυχαγωγεί, να διδάσκει και να μας χαρίζει γνώσεις.

Μία από τις πολλές ιδιοτροπίες που με χαρακτηρίζουν είναι και η αδιακρισία ή για άλλους η περιέργεια που με χαρακτηρίζει όταν επισκέπτομαι για πρώτη φορά κάποιο σπίτι, φιλικό ή μη. Η πρώτη μου ενέργεια μετά τους τυπικούς εναγκαλισμούς και χειραψίες με τους οικοδεσπότες είναι να ανιχνεύσω και να βρω τη βιβλιοθήκη του σπιτιού ή κάποιο χώρο που θα φιλοξενεί τα βιβλία του σπιτιού. Οποία απογοήτευση αν αυτός ο χώρος δεν υπάρχει και τα βιβλία συνιστούν είδος “εν ανεπαρκεία”. Και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις αυτές.

        Αν παρόλα αυτά σταθώ τυχερός και υπάρχει βιβλιοθήκη τότε είναι που χάνομαι για ώρες αναζητώντας τους τίτλους των βιβλίων. Η περιέργειά μου και το ενδιαφέρον μου εστιάζονται στο είδος των βιβλίων.  Δηλαδή, ποια είναι η προτίμηση του οικοδεσπότη; Λογοτεχνία, Ιστορία, Πολιτική, Ψυχολογία, Φιλοσοφία, Κοινωνιολογία, Δοκίμια, Ταξιδιωτικά…

         Ίσως είναι από τους λίγους τρόπους για να γνωρίσεις καλύτερα και σε βάθος κάποιον  άνθρωπο, αφού τα βιβλία που διαβάζει κάποιος τον διαμορφώνουν ή αποκαλύπτουν τις βαθύτερες ανησυχίες του σε όλα τα θέματα. Εδώ ισχύει κατ΄αναλογία το “Πες μου ποια βιβλία διαβάζεις να σου πω ποιος είσαι”.

          Αν όλα τα παραπάνω έχουν κάποια αξία για τις Βιβλιο-Προτάσεις μου, τότε ας διακινδυνεύσω μία επιλογή βιβλίων που συνδυάζουν το στοιχείο της επικαιρότητας αλλά και της διαχρονικότητάς τους. Είναι ένας συνδυασμός δύσκολος αλλά τόσο αναγκαίος για να προσελκύσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη και να συντηρήσει την προσοχή του και την αυτοσυγκέντρωσή του μέχρι την τελευταία σελίδα.

                    Α.«Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν!»

             Στην κατηγορία αυτών των βιβλίων ανήκει και το βιβλίο του Νίκου Σιδέρη «Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς, θέλουν!». (Εμπιστευτική επιστολή σε γονείς που σκέφτονται, Εκδόσεις Μεταίχμιο).

             Το στοιχείο της επικαιρότητας του βιβλίου είναι δεδομένο και αυτονόητο αφού η κοινωνία μας στενάζει από φαινόμενα νεανικής βίας  ή κατά πολλούς το γνωστόBoullying. Η νεανική παραβατικότητα ανησυχεί ειδικούς και μη, αφού έλαβε πλέον τη μορφή επιδημίας.  Περισσότερο, όμως, ανησυχεί τους γονείς που βρίσκονται σε καθεστώς αμηχανίας και αδυναμίας  όχι μόνον να κατανοήσουν τη βίαιη συμπεριφορά των παιδιών τους αλλά και να την προλάβουν ή να την ακυρώσουν.

             Το περιεχόμενο και οι τολμηρές όσο και αντισυμβατικές θέσεις-προτάσεις του συγγραφέα εμπεριέχουν και το στοιχείο της διαχρονικότητας. Κι αυτό γιατί  το «χάσμα γενεών» είναι πάντα παρόν, όπως και οι σχέσεις γονέων και παιδιών. Προβληματικός, επίσης, είναι  και ο τρόπος που επιλέγουν οι γονείς για να δηλώσουν ότι δυσκολεύονται πολύ να ασκήσουν τα «δικαιώματα» και τις «υποχρεώσεις» που απορρέουν από την ιδιότητα και το λειτούργημα του Γ ο ν έ α.

           Μία από τις συνήθεις κινήσεις και αντιδράσεις του κράτους, των ειδικών και των γονέων είναι να επικαλούνται τη βοήθεια των ψυχολόγων. Αυτή η επίκληση της βοήθειας των ψυχολόγων για να κατανοήσουν και να βοηθήσουν τα παιδιά τους  περισσότερο υποδηλώνει την αδυναμία και τις ενοχές τους από την πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων τους.

         Ίσως-ίσως κατά βάθος οι γονείς με την επίκληση των ψυχολόγων να δηλώνουν υπόρρητα την αδυναμία τους να δηλώσουν την παρουσία τους ως Γονείς και με όσα απορρέουν από αυτό το χρέος-ιδιότητα. Διακρίνεται, δηλαδή, μία φοβία και μία άγνοια περί του πρακτέου, αφού τα προβλήματα της νεανικής παραβατικότητας υπερβαίνουν τις παλιές συνταγές που ακολουθούσαν οι γονείς προς φρονηματισμό των παιδιών.

       Το οπισθόφυλλο του βιβλίου συνιστά μία συμπύκνωση των στόχων του συγγραφέα και ταυτόχρονα μία κατάθεση θέσεων και προτάσεων για τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς πρέπει να ξαναγίνουν ή να νιώσουν γονείς.

     “Το κείμενο αυτό είναι ταυτόχρονα επιστημονική μελέτη και εμπιστευτική επιστολή σε γονείς που σκέφτονται. Απευθύνεται σε συνήθεις γονείς, που μέσα σε συνήθεις οικογένειες ανατρέφουν συνήθη παιδιά. Και στην πορεία συναντούν δυσκολίες, απορίες, προβλήματα, ίσως και αδιέξοδα.

         Όλο και συχνότερα, αυτοί οι συνήθεις γονείς θέτουν το ερώτημα: «Μήπως το παιδί χρειάζεται ψυχολόγο;».

         Η εμπειρία και ο στοχασμός, ωστόσο, με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι, κατά κανόνα, τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν! Αυτή η ανοιχτή επιστολή, λοιπόν, εξηγεί με τρόπο κατανοητό τι σημαίνει η σχέση γονιού-παιδιού, τι περιμένει το παιδί απ’ τους γονείς του, πώς μπορεί να στέκεται ο γονιός στη θέση του και πώς ν’ αντιμετωπίζει τα προβλήματα που εκδηλώνονται με συμμετοχή του παιδιού. Παράλληλα, εκθέτει τη θεμελιώδη λογική και συγκεκριμένες οδηγίες, που μπορούν να υποστηρίξουν την τέχνη του γονιού. Μια τέχνη βασισμένη σε δύο πράγματα που κάθε συνήθης γονιός μπορεί να προσφέρει στο παιδί του: Αγάπη και Κανόνες”.

        Ο συγγραφέας επισημαίνει και στηλιτεύει τις τρεις εσφαλμένες στάσεις του γονιού:

         Την 1.“Φυσική απουσία και συναισθηματική αποξένωση ή αστάθεια” (Το να είσαι γονιός απρόσιτος ή απρόβλεπτος-συναισθηματική ανεμοδούρα), την 2.“Υπαρξιακή άρνηση, παραγνώριση ή αντιφατικότητα” (Το να μην είναι σε θέση οι γονείς να υποστηρίξουν το παιδί τους καθώς αναζητά τη θέση του στον κόσμο) και 3. Την “Οικογενειακή ακυβερνησία” (που δηλώνει, κατά κύριο λόγο, το να μην ξέρουν οι γονείς πότε και πώς να πουν «Μη!» και «Όχι» χωρίς να φοβούνται).

        Στα ενδιαφέροντα στοιχεία-αφορισμό του βιβλίου είναι και η θέση του συγγραφέα πως «Δεν υπάρχει πλάσμα τραγικότερο από το  ακυβέρνητο παιδί – ένα παιδί απαίδευτο, αποπροσανατόλιστο, απροστάτευτο, ακαθοδήγητο, έρμαιο των παθών και της ακρισίας της παιδικότητας, και ταυτόχρονα πάντα εύκολο κορόιδο στα παιχνίδια των μεγαλύτερων παιδιών και των μεγάλων…».

           Ο συγγραφέας, επίσης, μάς υπενθυμίζει πως στην οικογένεια υπάρχουν κάποια σταθερά και αυτονόητα, όπως : «Συνεπώς, σ’ ένα σπίτι, όλοι είναι ισότιμοι ως προς την ανθρώπινη αξιοπρέπειά τους, ενώ ταυτόχρονα είναι ασύμμετροι ως προς τις ιδιότητές τους. Η ισοτιμία συνοδεύει, δεν καταργεί την ασυμμετρία της πραγματικότητας».

        Ίσως το πιο ενδιαφέρον κεφάλαιο του βιβλίου είναι το κεφάλαιο IV «Μη φοβάσαι να είσαι γονιός».

       Ο πίνακας που ακολουθεί περιγράφει εμφαντικά και με πληρότητα τις τέσσαρες αρετές του γονιού, πάντα και σύμφωνα με τη γνώμη του συγγραφέα.

         Ως επίλογο αυτής της σύντομης περιήγησης στις σελίδες του Βιβλίου «Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν!» επέλεξα τα παρακάτω λόγια-θέσεις του συγγραφέα σχετικά με την απάντηση-υπόμνηση που οφείλουν να δώσουν οι γονείς στα παιδιά τους, όταν αυτά απορρίπτουν κάθε επέμβαση των γονέων στη ζωή τους:

      “Θελήσαμε να σε γεννήσουμε γιατί υπήρχε αγάπη μεταξύ μας και προς το παιδί που θα γεννιόταν-εσένα. Κανείς δεν ρωτιέται για να γεννηθεί, όπως δεν ρωτιέται για το πόσα πόδια ή μάτια έχει, για το πώς λειτουργεί  η καρδιά και τα νεφρά του, για το αν χρειάζεται να αναπνέει… Αυτά είναι όλα δεδομένα. Όλοι ανήκουμε αντικειμενικά, θέλοντας και μη, στην αλυσίδα της ανθρώπινης τεχνολογίας και ο καθένας από μας λαμβάνει, λειτουργεί και μεταδίδει το δώρο της ζωής και του πολιτισμού σε άλλους. Το ζητούμενο, λοιπόν, για σένα είναι, με αυτά που σου προσφέρθηκαν και υπάρχεις, να αναζητήσεις και να βρεις τον δικό σου δρόμο στη ζωή, τον δικό σου τρόπο για να ζήσεις ευτυχισμένος/η…”.

                                  Β. «Τι απομένει από τον πατέρα;»

       Ένα άλλο βιβλίο που συνεχίζει τον προβληματισμό του παραπάνω βιβλίου του Ν. Σιδέρη είναι το βιβλίο του Μάσσιμο Ρεκαλκάτι , Ιταλού ψυχαναλυτή, «Τι απομένει από τον πατέρα;» (Εκδόσεις “Κέλευθος”, Αθήνα 2023).

           Στο έργο του αυτό ο Ιταλός Ψυχαναλυτής αναζητά και διερευνά το νέο ρόλο του Πατέρα σε μία εποχή που η αυθεντία και η εξουσία του έχουν υποχωρήσει ή και αποδομηθεί πλήρως. Η εξάχνωση του πατέρα και τα φαινόμενα κρίσης της εξουσίας του-πραγματικής και συμβολικής-δημιουργεί πολλά προβλήματα τόσο στη λειτουργία της οικογένειας όσο και στην διαπαιδαγώγηση, ανάπτυξη και ωρίμαση του παιδιού.

            Στο εξώφυλλο του βιβλίου επισημαίνονται τα νέα δεδομένα που σχετίζονται με τη δύση της πατριαρχίας και το άγχος και το κενό που δημιουργείται από την αναζήτηση ενός νέου ρόλου του πατέρα, ως φυσικής ύπαρξης και συμβόλου.

         «Ο πατέρας που απομένει στη δύση του πατέρα της πατριαρχίας είναι ο πατέρας του δώρου του λόγου και όχι της δήμευσής του, είναι το σύμβολο του Νόμο που δεν πραγματοποιείται στην απαγόρευση και την αποστέρηση, αλλά που ξέρει να ανοίγει τη ζωή στη δύναμη της επιθυμίας. Είναι αυτή η μορφή που ξέρει να προκαλεί τον σεβασμό ο οποίος δεν περνάει από τον φόβο αλλά προκύπτει από τη μαρτυρία.

        Στο ερώτημα πολλών αν πρέπει ως κοινωνία να απαλλαγούμε άμεσα και τελειωτικά από την εξουσία του πατέρα ο Μάσσιμο  Ρεκαλκάτι θεωρεί πως “Το ζητούμενο είναι να απαλλαγούμε άμεσα από τον πατέρα νοούμενο ως ένα ανυπόφορο όριο  στην ελευθερία μας και στην απεριόριστη θέλησή μας για απόλαυση.. Η εποχή μας, υπό αυτήν την έννοια, είναι μία εγγενώς πατροκτόνος εποχή”. (Διάβαζε σχετικό άρθρο «Ο Πατέρας και ο ρόλος της συμβολικής “Πατροκτονίας», Ηλία  Γιαννακόπουλου, Blog  ΙΔΕΟπολις).

         Βέβαια ο συγγραφέας σε ένα άλλο σημείο του βιβλίου του δεν επιθυμεί το ολοκληρωτικό γκρέμισμα του πατέρα ούτε τους θρήνους για το θάνατό του, αλλά μία διαφορετική σχέση προς την κληρονομιά που μας αφήνει ή άφησε. Σχετικά γράφει:

        “Αυτό σημαίνει πρωτίστως να μην απαρνηθεί τον πατέρα, αποφεύγοντας ωστόσο να τον τοποθετήσει στην κάθετη θέση του Ιδεώδους, του Αφέντη, του αλάνθαστου οδηγού, της αυθεντίας που έχει τον τελευταίο λόγο στο νόημα της ζωής και του θανάτου , στο καλό και στο κακό, στο δίκαιο και στο άδικο”.

 Αξιοπρόσεκτες είναι και οι θέσεις του Μάσσιμο Ρεκαλκάτι σχετικά με τη λειτουργία και το ρόλο της οικογένειας , που οφείλει να εξασφαλίζει τόσο την ανάγκη για προστασία και ασφάλεια όσο και την ανάγκη για ελευθερία και αυτονομία:

        “Ο οικογενειακός δεσμός είναι σπίτι, συμμαχία, ρίζες. Απαντά στην απαίτηση του ανήκειν που χαρακτηρίζει το ανθρώπινο ον. Ωστόσο, η απαίτηση αυτή συνοδεύεται πάντα από την εξίσου δυνατή απαίτηση της περιπλάνησης, της ώθησης σε αυτό που δεν έχουμε ακόμη δει, γνωρίσει, βιώσει. Ανήκειν και περιπλάνηση  ορίζουν τους δύο πόλους της ανθρώπινης υποκειμενικότητας”.

       Οι δύο αυτές ισχυρές επιθυμίες-ανάγκες (ανήκειν και περιπλάνηση) μάς παραπέμπουν στην διαλεκτική και συγκρουσιακή σχέση ανάμεσα στον «κοινωνισμό» και στον «ναρκισσισμό», όπως διακήρυξε και ο Μπίον. Η ισορροπία, λοιπόν, ανάμεσα στο «ανήκειν» και στην επιθυμία-ανάγκη για περιπλάνηση συνιστούν την αναγκαία για την εποχή μας σωστή λειτουργία της οικογένειας.

        Τέλος αξιοπρόσεκτες είναι και οι παρατηρήσεις του Μάσσιμο Ρεκαλκάτι σχετικά με τη σχέση των γονέων και των παιδιών στη σύγχρονη οικογένεια. Θεωρεί πως η σημερινή οικογένεια είναι υπερβολικά παιδοκεντρική  και τα «παιδιά απολαμβάνουν απεριόριστη επιτρεπτικότητα και αποδοχή».

          Το άγχος, δηλαδή, των σύγχρονων γονέων είναι να νιώθουν πως αγαπιούνται από τα παιδιά τους, δημιουργώντας έτσι μία ασυμμετρία στις σχέσεις τους και στην επιτέλεση του παιδαγωγικού ρόλου των γονέων. Σχετικά ο συγγραφέας επισημαίνει:

         “Δεν είναι πια τα παιδιά που ζητούν να αναγνωριστούν από τους γονείς τους, αλλά είναι οι γονείς που ζητούν να αναγνωριστούν από τα παιδιά τους”  .

 Έτσι, όμως, αποδομείται και ανατρέπεται πλήρως η συμβολική διαφορά και η γενεαλογική ασυμμετρία με αποτέλεσμα οι νέες γενιές να φαίνονται χαμένες. Κι αυτό γιατί το άγχος των γονέων για την ενδεχόμενη αποτυχία του παιδιού τους συνοδεύεται από μία υπερβολική κινητοποίησή τους και αφαιρεί από τα παιδιά την εμπειρία της αποτυχίας και του λάθους.

          Κι ας μην ξεχνάμε πως ο άνθρωπος και περισσότερο ο νέος ωριμάζει μέσα από τα λάθη του κι είναι λάθος των γονέων να λένε πάντα «ναι» στο όνομα της αποφυγής της σύγκρουσης με το παιδί. Ως επιλογική σκέψη-θέση περί του πρακτέου από την πλευρά των γονέων παραθέτω τη σχετική θέση του Μάσσιμο Ρεκαλκάτι:

      “Οι νέοι είναι εκτεθειμένοι στην αποτυχία γιατί η αυθεντική οδός της διαμόρφωσης είναι η οδός της αποτυχίας…Υπάρχει πάντα στην πορεία της ζωής μας μία πτώση από το άλογο, μία συνάντηση με το χώμα, μία μετωπική σύγκρουση με την αιχμηρή γωνία του πραγματικού”.

        Υπακούοντας και διακονώντας τον συμπαντικό νόμο της ανθρώπινης επιβίωσης που συμπυκνώνεται στο “αν δεν παινέσεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει” θα προτείνω και τα τρία μου βιβλία ως μία πρόταση Βιβλιο-Αναγνωσίας αυτές τις μέρες.

         Και τα τρία μου βιβλία έχουν εκείνα τα στοιχεία που περιέγραψα στην αρχή που τα καθιστούν ενδιαφέροντα και “ωφέλιμα” για κάθε αναγνώστη. Την επικαιρότητα και τη διαχρονικότητα.

                                           Ι.  « Ι Δ Ε Ο π ο λ ι ς »

   “Οι ιδέες δεν είναι μόνο εργαλεία γνώσης, αλλά κτητικές οντότητες . Οι ιδέες μας χειραγωγούν περισσότερο από ό,τι τις χειραγωγούμε εμείς” ( Εντγκάρ Μορέν).

          Είμαστε όλοι-άνθρωποι, κοινωνίες, πολιτισμός- γεννήματα των ιδεών, από την στιγμή που εμείς, ως δημιουργοί τους, τις χρησιμοποιούμε για να αποκωδικοποιήσουμε την πραγματικότητα.     Κάθε πνευματικό μας βήμα ή άλμα εμπεριέχει μια ιδέα ως πλοηγό. Οι ιδέες μάς καθορίζουν, αλλά και μάς χαρακτηρίζουν.           

       Οι λέξεις μας, οι συγκρούσεις μας, η φιλοσοφία μας, ο πατριωτισμός μας, η ελευθερία μας, η πολιτική μας συμπεριφορά, οι μηχανισμοί χειραγώγησης, η  βιοθεωρία μας, οι ευθύνες μας και ο τρόπος που χειριζόμαστε τον χρόνο και το νόημα που δίνουμε στην ζωή μας είναι πλημμυρισμένα από τις ιδέες και τα παράγωγά τους.

        Είμαστε όλοι πολίτες «Στων Ιδεών την Πόλιν», στην “ΙΔΕOπολη”. Οι ιδεολογίες, οι ιδεοληψίες, τα ιδεολογήματα, τα ιδανικά, τα ιδεώδη και ο ιδεαλισμός διαποτίζουν κάθε ενέργειά μας και συνθέτουν με έναν μυστηριακό τρόπο την τοιχογραφία τόσο των παραδοσιακών όσο και των σύγχρονων κοινωνιών.

       Τα δοκίμια αυτού του βιβλίου μπορούν να μάς βοηθήσουν να δούμε την αθέατη πλευρά της πραγματικότητας και της ζωής, Οδηγός μας η επινοητικότητα του Οδυσσέα, η «αυθάδεια» του Θερσίτη, η προσπάθεια του Σισύφου και βέβαια το Απολλώνιο Φως που αντιμάχεται το Διονυσιακό πνεύμα Εκδόσεις Λιβάνη, Αθήνα 2019,σελ.238).

*Κείμενα ξεχωριστά1.”Των Ιδεών η Πόλις”, 2. ” Οι μεγάλες συγκρούσεις”, 3. ”Θερσίτης και πολιτική ανυπακοή”

                                             ΙΙ. « Σκέψης Εγκώμιον»

     “Πιστέψτε εκείνους που ψάχνουν την αλήθεια και αμφισβητήστε εκείνους που την βρήκαν” (Αντρέ  Ζιντ).  

          Η αναζήτηση, η αποκάλυψη και αποδοχή της αλήθειας συνιστούν προϊόν όχι μόνον μιας επίπονης προσπάθειας αλλά και μιας συνειδητής εσωτερικής απόφασης να προσαρμόζεσαι σε ό,τι αποδεικνύεται και όχι σε ό,τι κολακεύει τις αναπόδεικτες βεβαιότητές σου. Να επιλέγεις το μονοπάτι του αναστοχασμού όταν ένα επιχείρημα ή μία άλλη λογική ερμηνεία πείθει περισσότερο ή φωτίζει μία άγνωστη πτυχή της πραγματικότητας.                          

      Χρήσιμο εργαλείο σε όλα τα παραπάνω και ευχάριστος συνοδοιπόρος ο “δοκιμιακός” λόγος.

        H συνθετότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, τα αναπάντητα ερωτήματα για το νόημα της ζωής και η πολυπλοκότητα της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας αποτελούν τον προνομιακό χώρο του δοκιμιακού λόγου του παρόντος βιβλίουΗ φιλοσοφία, η ψυχολογία, η γλώσσα, η πολιτική, η θρησκεία, ο άνθρωπος, η βία, οι προτάσεις ζωής κι ένα πλήθος άλλων θεμάτων συνθέτουν τον ιστό του βιβλίου.

         Στόχος δεν είναι η απόλυτη απόδειξη ή η επιβολή μιας θέσης αλλά η πρόκληση να δούμε κάποια «αυτονόητα» και δεδομένα με «άλλη ματιά” (Εκδόσεις “Απόπειρα”, Αθήνα 2022,σελ.456).

     *Κείμενα ξεχωριστά: 1.To Επιχείρημα της Ολισθηρής Πλαγιάς, 2.”Το Υποκείμενο νόσημα των Ελλήνων”, 3.”Τα όρια των Ηγεμονιών και η Ηθική της Δύναμης”.

                                            ΙΙΙ. «Ουκρανικός Πόλεμος»

    “Πόλεμος πάντων μεν πατήρ εστί” (Hράκλειτος) και “βίαιος διδάσκαλος” (Θουκυδίδης).

      Ουκρανικός πόλεμος δεν αποκάλυψε μόνον τον εύθραυστο χαρακτήρα της ειρήνης, δεν επιβεβαίωσε μόνον τον ρόλο των αυταρχικών ηγετών στην κήρυξη ενός πολέμου, δεν επικύρωσε μόνον την απόλυτη αλληλεξάρτηση των εθνικών οικονομιών αλλά επανέφερε εμφαντικά το διαχρονικό ερώτημα για τον παράγοντα που πυροδοτεί και τρέφει τον πόλεμο ως ιστορικό φαινόμενο

       Ιστορικοί και διεθνολόγοι μπροστά στην νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει ο Ουκρανικός πόλεμος αναγκάζονται να προσφύγουν στον διαχρονικό Θουκυδίδη και στην γνωστή “Παγίδα του Θουκυδίδη” του Άλλισον  .

        Η λογοτεχνία, η φιλοσοφία, η ψυχολογία, οι διάφοροι στοχαστές και η ηθική φιλοσοφία εστιάζουν στις πολλές εκδοχές του πολέμου και αποκαλύπτουν τις κρυφές πτυχές του.

       Βέβαια το ζητούμενο εξακολουθεί να είναι ο τερματισμός του πολέμου και η αποτροπή κάθε μελλοντικού πολέμου. Οι οδυνηρές συνέπειες του πολέμου καταδεικνύουν την ηθική παρεκτροπή του πολιτισμού μας και την ανάγκη να καταστεί η “Κατηγορική Προσταγή» του Καντ οδηγός κάθε προσωπικής και κρατικής συμπεριφοράς.

        “Πράττε έτσι ώστε ο κανόνας από τον οποίο εμπνέεται η δράση σου να μπορεί να ισχύει ταυτόχρονα ως αρχή μιας καθολικής νομοθεσίας”(Εκδόσεις “Γραφή”, Tρίκαλα 2022,σελ.184).

·        Ξεχωριστά κείμενα1.”H «Παγίδα του Θουκυδίδη» και η αρκούδα που βρυχάται”, 2.”Ο «αναθεωρητισμός» του Πούτιν και το τέλος της ευρωπαϊκής αθωότητας”, 3.”Ουδετερότητα: Φρόνιμη επιλογή ή μία ανήθικη στάση;”

         *** Όλα τα κείμενα βρίσκονται και στο blog του συγγραφέα «ΙΔΕΟπολις»

            *** Όλα τα βιβλία διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία

Post Visitors:82

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings