*Ο Έρωτας στον ιστό της  Woke  Culture (κίνημα αφύπνισης)

Του Ηλία Γιαννακόπουλου – Φιλόλογου

           Δεν είναι λίγες οι φορές που βρεθήκαμε σε φοβερή αμηχανία όταν έπρεπε να συστήσουμε στην παρέα μας ή στους γονείς μας την γυναίκα-κοπέλα που μάς συνοδεύει. Με ποια λέξη να αποδώσεις τη σχέση σου με αυτήν; Μία λέξη που να αποδίδει με πιστότητα το περιεχόμενο της σχέσης και χωρίς να προσβάλλει ούτε τον τυχόν συντηρητισμό της γυναίκας συνοδού αλλά ούτε και την κυρίαρχη ηθική της κοινωνίας ή ακόμη και τον πουριτανισμό κάποιων, έστω και ελάχιστων.

         “Από εδώ μία φίλη μου”. Η συνήθης αυτή παρουσίαση μπορεί να λύνει πολλά προβλήματα αλλά είναι ήκιστα πειστική-ενημερωτική για τους άλλους, αφού κανείς δεν θα μάς πιστέψει πως η κοπέλα που μάς συνοδεύει είναι απλά μία “μία φίλη”. Ίσως κάποιοι να καγχάσουν μέσα τους με το μικρό και αθώο ψεματάκι μας. Ίσως κάποιοι άλλοι να μάς κατηγορήσουν κιόλας για την ατολμία μας και ίσως-ίσως το θεωρήσουν και προσβολή για τη συνοδό μας.

          “Από εδώ η σύντροφός μου”. H παρουσίαση αυτή σίγουρα εμπεριέχει μεγαλύτερο ποσοστό αλήθειας και προϋποθέτει μία σχετική τόλμη τόσο από την πλευρά του ζευγαριού όσο κι από την πλευρά αυτών που θα την ακούσουν. Κι αυτό γιατί ο όρος «σύντροφος» είναι λίγο ουδέτερος που κρύβει πολλά και ταυτόχρονα λέει όσα θέλεις να αποκαλύψεις, χωρίς να βιάζεις ούτε την αλήθεια, ούτε τα προσωπικά δεδομένα αλλά και ούτε τη νοημοσύνη των άλλων. Σε μία τέτοια παρουσίαση κανείς δεν νιώθει αμηχανία και όλοι αφήνονται να πιστέψουν ό, τι θέλουν για το περιεχόμενο αυτής της σχέσης.

          Ίσως κάποιοι πολύ τολμηροί και αρνητές των κοινωνικών σκοπιμοτήτων και κάποιων ηθικών αναστολών και στερεοτύπων να χρησιμοποιήσουν άλλες λέξεις, πιο αποκαλυπτικές, για το πραγματικό περιεχόμενο της σχέσης, όπως τα: “από εδώ το κορίτσι μου” ή το “από εδώ  η δικιά μου” ή το “από εδώ το αίσθημά μου”. Και τα δύο αυτά δεν εμπεριέχουν μόνον σε υψηλό βαθμό το στοιχείο της ενημέρωσης αλλά απελευθερώνουν τόσο τον πομπό όσο και τους δέκτες από το στοιχείο της αμηχανίας.

           Θα ήταν άκρως ενδιαφέρον αν μπορούσαμε     να καταγράψουμε τόσο τις αντιδράσεις των δεκτών σε κάθε μία ξεχωριστά από τις παραπάνω παρουσιάσεις της συνοδού μας αλλά και τις λέξεις που χρησιμοποίησαν αυτοί στην ενημέρωση-πληροφόρησή τους προς τρίτους για το περιεχόμενο της σχέσης μας. Κι αυτό γιατί σε μία επικοινωνία σημασία δεν έχει μόνον αυτό που λέμε-κοινοποιούμε αλλά κι αυτό που θέλουμε να κρύψουμε ή υπόρρητα το αποκαλύπτουμε με λέξεις που στην ασάφειά τους λένε και κρύβουν πολλά και δεν προσβάλλουν κανέναν.

           Εννοείται πως κανένας άνδρας που σέβεται τον εαυτό του και τη σύνοδό του δεν θα την παρουσιάσει-συστήσει στους άλλους με  φράσεις του τύπου: “από εδώ η γκόμενά μου” ή ”από εδώ η ερωτική μου σύντροφος”. Κι αυτό γιατί οι λέξεις που χρησιμοποιούμε δε είναι μόνον ο ήχος και η εικόνα (το σημαίνον) των εννοιών (το σημαινόμενο) και της σκέψης μας, αλλά και συστατικό στοιχείο της ποιότητας της Ταυτότητάς μας.

          Οι λέξεις, δηλαδή, που επιλέγουμε για να κοινοποιήσουμε τη σκέψη, τις επιθυμίες μας και τη βούλησή μας αποκαλύπτουν χωρίς να το συνειδητοποιούμε τις περισσότερες φορές τον αξιολογικό μας κώδικα, το σύστημα αρχών  μας , την κοινωνική μας ευαισθησία, την ηθική μας ευπρέπεια και προαίρεση και γενικότερα το πνευματικό μας υπόβαθρο. Όλα αυτά, όμως, συνυφαίνουν το βαθύτερο Εγώ μας και διαμορφώνουν την κοινωνική μας συμπεριφορά και την γενικότερη βιοθεωρία μας.

         Ίσως κάποιοι αντιτείνουν πως οι παραπάνω διαπιστώσεις για τον τρόπο και τις λέξεις που επιλέγουμε για να γνωστοποιήσουμε μία ανθρώπινη σχέση – κατά το μάλλον ή ήττον ερωτική σχέση – να μην έχουν βάση στο βαθμό που στις μέρες  μας η αποδοχή  και η  ανεκτικότητα απέναντι σε ό,τι σχετίζεται με το ερωτικό στοιχείο και τις σχέσεις που απορρέουν από αυτό είναι σε υψηλό βαθμό.

         Κάποιοι δε, προβληματίζονται και ανησυχούν γι αυτήν την ανεκτικότητα και μιλούν για μία ηθική εξαχρείωση ή ακόμη για μία ερωτική ελευθεριότητα που προσβάλλει όχι μόνον τα «χρηστά» μας ήθη αλλά και την ίδια την ουσία του θεϊκού αυτού και τόσο ανθρώπινου αισθήματος του  Ε Ρ Ω Τ Α.

      Τον προβληματισμό και την αμηχανία στην γνωστοποίηση της συναισθηματικής ή και της ερωτικής μας σχέσης στις μέρες μας την τροφοδοτούν όχι τόσο η αυταρχικά δομημένη οικογένεια και η κοινωνική σεμνοτυφία αλλά η «Πολιτική Ορθότητα» και το παράγωγο κίνημα Woke  ή Woke Culture.

       Και τα δύο αυτά κινήματα εστιάζοντας την προσοχή τους στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης απέναντι σε διακρίσεις και  κοινωνικές αδικίες που υφίστανται κάποιες μειονοτικές ομάδες (μαύροι, μετανάστες, ΛΟΑΤΚΙ…) έφθασαν να λειτουργούν-ανεξάρτητα από τις αγαθές προθέσεις τους- ως απειλή στην ελευθερία λόγου. Λειτουργούν ως άτυποι μηχανισμοί αυτολογοκρισίας και περιορισμού του δικαιώματος της  ελεύθερης έκφρασης των απόψεων και των ιδεών μας.

          Ο καθένας σε ανάλογες περιπτώσεις διακατέχεται από έναν αόρατο φόβο μήπως τα λεγόμενά του και οι λέξεις που χρησιμοποιεί για την αποτύπωση των  πιο ανθρώπινων  συναισθημάτων του ή και σχέσεών του θεωρηθούν προσβλητικές ή απαξιωτικές – υποτιμητικές για κάποιο πρόσωπο ή ανθρώπινη ομάδα ή μειονότητα.

         Το πρόβλημα του λεκτικού αυτοπεριορισμού γιγαντώνεται στις μέρες μας που κυριαρχούν οι συζητήσεις για τις φυλετικές ανισότητες, για τη γενετική ταυτότητα, το φύλο (βιολογικό, κοινωνικό) και την σεξουαλικότητα. Σε ένα τέτοιο κλίμα αυτολογοκρισίας πώς μπορείς να μιλήσεις ελεύθερα για τον Έρωτά σου χωρίς να κινδυνεύεις να κατηγορηθείς ότι διακατέχεσαι από φαλλοκρατικές και ιδιοκτησιακές αντιλήψεις έναντι του γυναικείου φύλου;

        Ποιος μάς διαβεβαιώνει πως το κτητικό «μας» των παραπάνω φράσεων (φίλη μου, σύντροφός μου, δικιά μου…) δεν θα αξιολογηθεί αρνητικά από τους θιασώτες της Πολιτικής Ορθότητας και της Woke Culture με το σκεπτικό πως αυτό το «μας» υποκρύπτει μία  παρωχημένη και άκρως συντηρητική νοοτροπία απέναντι στο γυναικείο φύλο;

         Σεβαστοί οι αγώνες για την ισότητα των δύο φύλων, για το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό και για ελεύθερη έκφραση της ατομικότητάς μας. Ωστόσο όταν αυτοί οι αγώνες καταλήγουν σε έναν άγονο δικαιωματισμό και σε έναν άκριτο στιγματισμό όσων διαφοροποιούνται λεκτικά στην εξωτερίκευση κάποιων προσωπικών πεποιθήσεων, τότε δεν απέχει πολύ από το να ετοιμαζόμαστε για την επανίδρυση του Οργουελινού  “Υπουργείου Αλήθειας”.

         Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος επιβολής μιας άτυπης αυτολογοκρισίας και επιβολής μιας Νέας Ομιλίας” με την παράγωγη “Διπλή Σκέψη” όπως τη φιλοτέχνησε ο Όργουελ στο «1984», έστω και για διαφορετικούς λόγους. Ωστόσο ο ολοκληρωτισμός είναι πάντα ο ίδιος, ανεξάρτητα από τις προθέσεις. Εξάλλου πολλοί ολοκληρωτισμοί γονιμοποιήθηκαν και ανθοφόρησαν και κάρπισαν από τις πιο καλές προθέσεις.

          Αν δεν προλάβουμε και δεν περιορίσουμε τις στρεβλώσεις της Πολιτικής Ορθότητας και της Woke Culture, τότε υπάρχει ο κίνδυνος γιγάντωσης ενός άλλου αρνητικού κινήματος του Cancel Culture (κουλτούρα ακύρωσης) με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική ειρήνη και ισορροπία.

          Η εύκολη και άκριτη θυματοποίηση ανθρώπων με διαφορετική άποψη και ο άγονος μανιχαϊσμός μέσα από την υπεραπλούστευση σύνθετων ζητημάτων και την αναγωγή τους σε ένα επικίνδυνο δυαδικό σύστημα αξιολόγησης του τύπου: Καλό-Κακό, Σωστό-Λάθος, Προοδευτικό-Συντηρητικό, Δίκαιο-Άδικο μπορεί να δημιουργήσει περισσότερα κοινωνικά προβλήματα από όσα ευελπιστεί πως θα λύσει στο όνομα του σεβασμού και της υπεράσπισης των δικαιωμάτων κάποιων ευαίσθητων κοινωνικών  ομάδων.

        Είναι αδιανόητο και άκρως πνευματοκτόνο το κίνημα της Πολιτικής Ορθότητας και της  Woke Culture στο βαθμό που  διαμορφώνουν τους κανόνες ενός δικού τους-άκαμπτου και δογματικού-γλωσσικού οικοσυστήματος. Η αυτάρεσκη ιδεολογική ορθοδοξία αυτών των κινημάτων ενέχει τον κίνδυνο πνιγμού κάθε διαφορετικής άποψης.

      Ο άνθρωπος είναι μία πολυδιάστατη ύπαρξη και δεν μπορεί να εγκλωβιστεί σε κάποια γλωσσικά στερεότυπα κάποιων κινημάτων. Η εξωτερίκευση του εσωτερικού μας κόσμου οφείλει να πειθαρχεί σε κάποιους κανόνες χωρίς όμως να αφυδατώνεται ο αυθορμητισμός και η αυθεντικότητά του.

         Ο άνθρωπος είναι οι σκέψεις του, τα συναισθήματά του και οι λέξεις που χρησιμοποιεί για να τα αποτυπώνει.

         Ο Έρωτας και οι λέξεις που συνοδεύουν την εκδήλωσή του δεν μπορούν και δεν πρέπει να αναστέλλονται από τα παντοειδή φίλτρα κάποιων κινημάτων-έστω και καλών προθέσεων.

        Ας μην μολύνουμε κι ας μην αλλοιώσουμε και το τελευταίο και το πιο ανθρώπινο συναίσθημα που μάς έμεινε, τον Έ ρ ω τ α.

        Δεν είναι ντροπή στη μετανεωτερική εποχή μας να μείνουμε παραδοσιακοί και σε κάτι.

       Στην εκδήλωση των συναισθημάτων μας  και ιδιαίτερα στο κορυφαίο αυτών, στον Θεϊκό Έρωτα.                

Post Visitors:91

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings